Vi betala allt kontant

Han har inte bara satt avtryck i Brommas basketkretsar. Även hans yrkesmässiga hantverk syns på en mängd platser i området – ändå tänker du inte på att de är där. Möt den tidigare basketprofilen och numera reklammakaren
Mattias Lené.

Som ung korades du flera gånger till Sveriges bästa basketspelare och du är ett välkänt namn i Brommas basketkretsar. Men det blev aldrig något spel i a-laget?
– Jag var aktuell för a-laget som 17-åring – men tackade nej. Anledningarna var flera, jag hade nyligen träffat flickvän (numera hustrun Cecilia, red anm), skolan tog mycket tid och att agera bänkvärmare de första åren lockade inte mig. I stället fortsatte jag spela med killarna i min årskull som då startat ett eget farmarlag till Alvik som det gick riktigt bra för. Jag spelade faktiskt med dem ända tills för några år sedan. Vi tränade nästan aldrig utan spelade bara matcher, hur kul som helst.

Har du aldrig ångrat att du tackade nej till a-laget?
– Faktiskt inte. Jag är nöjd med det jag uppnådde som ungdomsspelare.

Du har tre söner och en dotter. Är de alla också basketfrälsta?
– Nej, tyvärr, sönerna har valt fotboll istället. Dock så spelar min yngsta dotter, Filippa som är åtta år, basket i Alvik så kanske kommer hon gå i mina fotspår. Jag kan bara hoppas.

Nu hittar man dig vid ritbordet på det egna reklamföretaget Profilogen och bland era kunder finns bland annat Arlanda flygplats, vitvarukedjan Elon och Leos Lekland. Berätta, vad är det ni gör?
– Den huvudsakliga sysslan är tillverkning och montering av företagsdekaler, framför allt till bilar men också till butiksfönster, skyltar, affischer, roll-ups och så vidare. Antingen printar vi dem i fyrfärg eller dataskär i redan infärgade folier. På senare tid har vi också börjat ta hem ordrar på schabloner, sådana som målare använder när de till exempel ska måla ”vån 4” i ett trapphus. Vi designar inte logotyper, men formger själva layouten så som det ser ut på bilen när det är färdigt.

Ditt intåg i branschen skedde redan som tonåring. Var det ett självklart val?
– På gymnasiet tog jag ett sabbatsår och jobbade på min styvpappas företag som höll på med just dekaler. Då såg själva hantverket annorlunda ut. Man förstorade upp en bild på en vägg, satte upp folien och skar ut dekalen för hand med skalpell. Sedan förändrades processen i och med datoriseringen, men det medförde också nya spännande möjligheter och jag var fast från första stund. Så några år efter lumpen ville jag och en kompis starta eget men det fanns en hake som bromsade upp planerna
– vi fick inget banklån. Då beslutade vi oss för att alla framtida investeringar skulle betalas med intjänade pengar, vilket innebar att det kunde ta flera år innan vi kunde köpa exempelvis en ny printer som på den tiden var mycket kostsam. Men det gick och det var en lärorik tid som präglat mig som entreprenör.  

Du är född i innerstan och familjen flyttade till Alléparken när du var fyra år. Sedan dess har du stannat i Bromma.
– Ja, när jag flyttade hemifrån kom jag inte längre än till Traneberg. Jag har å andra sidan aldrig längtat bort och är ingen stadsmänniska. Jag trivs med att ha city nära men på behörigt avstånd. Hemifrån har jag fem minuter till jobbet, det är perfekt. Många vänner har flyttat in till stan men många har också kommit tillbaka. 

Roliga uppdrag som stuckit ut?
– Det dyker upp ett och annat emellanåt. I somras var det en kund som hyrde en helikopter som kläddes om för ett dygn. Vårt uppdrag var att rensa bort helikopterföretagets alla loggor och dekaler, montera dit kundens, för att nästa dag återställa helikoptern till sitt ursprungsskick. Vi anlitas också ofta av mindre filmproduktions-bolag och då kan det handla om att förvandla en vanlig bil till en polisbil. För en tid sedan stripade vi en befälsbil åt det åländska brandförsvaret.

På vilket sätt märker ni av svängningar i konjunkturen?
– I goda tider köper företag fler bilar. I sämre tider blir det färre bilar men kanske fler skyltfönster som vi dekorerar, eftersom företagen då vill synas mer på plats.

Så det märks på innehållet, medan själva arbetsflödet är konstant.  

Mattias Lené

Ålder: 50 år

Familj: Hustru, fyra barn mellan 0 och 20 år

Bor: Ålsten

Gör: Äger och driver reklamföretaget Profilogen i Bromma