Världens största företagsarkiv speglas i historiskt magasin

Från enkelt medlemsblad för historienördar till coffee table-magasin med spännande bilder, fascinerande historier och aha-upplevelser. Magasinet Företagshistoria har genomgått ett antal förvandlingar under sin 22-åriga levnad.
Med en ny tilltalande form och mer lättillgängligt innehåll vill Brommabon och chefredaktören Anders Landén göra en tidning som attraherar en bredare läsekrets.

Magasinet Företagshistoria är en del av Centrum för Näringslivshistoria, CfN, baserat i Ulvsunda,vilka arkiverar och vårdar svenska företags material. Hur startade alltihop? 
– Det började som en förening i mitten av 1970-talet på initiativ av Stockholms Handelskammare och Stockholms stad. Uppgiften var ursprungligen att rädda nedlagda Stockholmsföretags historia för framtiden. Över tid började vi ta hand om företagsarkiv från hela Sverige. Numera driver vi både arkivverksamhet och tar redaktionella uppdrag. Vi har 70 000 hyllmeter med arkivmaterial, det handlar om allt från dokument och bilder till korrespondens, hela reklamkampanjer och modekollektioner. Bonnier, Ericsson och Electrolux är några av våra kunder.

I mars fick magasinet ett modernare snitt och du tillträdde i samma veva som dess chefredaktör.Var en omgörning nödvändig?
– Tidningen har alltid tagit utvecklingssteg och nu var det dags för ett nytt. Ordet näringslivshistoria kan låta tungt och kanske för det tankarna till skäggiga farbröder på svartvita fotografier. Men det blir missvisande för här finns så otroligt mycket mer, som makalösa guldkorn, historier, anekdoter och prylar samlade. Och vi vill även göra nutida historia aktuell. Nyligen skrev vi om internet, och företagen som växte upp med det, en verklig revolution som fortfarande pågår. Ett annat exempel är fenomenet Adidas Copa Mundial, världens kanske mest sålda fotbollssko, som 40-årsjubilerar i år och som vi berättar om i nästa nummer.

Mindre papper och mer data. En diger uppgift för Centrum för Näringslivshistoria är att arkivera digitalt. Tänker nya tech-bolag på att spara för framtiden?
– Jag tror det tar ett tag innan nystartade företag funde-rar i de banorna. Som tur är finns det oftast minst en spindel i nätet på de flesta företag, en sådan som samlar på allt och har stenkoll. Ett vanligt scenario är annars att företaget, när det 10- eller 20-årsjubilerar, hör av sig och vill bli kund hos oss.

Det måste vara en dröm för en redaktör att ha tillgång till den här skatten – världens största företagsarkiv.
– Haha, ja det är inte så lätt alla gånger att veta var man ska börja. Men vi är ett helt team – redaktionsrådet som vi kallar det – med arkivarier, forskare, bildredaktör och redaktionsmedarbetare som tillsammans spånar fram idéer och tar fram material. Och visst fascineras och fastnar man lätt i något fängslande. Vi har bland annat SF Studios arkiv här och byggde för en tid sedan en sajt om deras historia. I samband med det hittade vi till Selma Lagerlöfs testamente och Max von Sydows första kontrakt från filmen Det sjunde inseglet, det var hisnande. Sådant är oerhört roligt att lyfta fram i magasinet.

Är CfN öppet för allmänheten?
– Absolut. Vi har ofta forskare och studenter på besök och även privatpersoner som söker information om släktingar eller företag. Vi stämmer naturligtvis alltid av med berört företag att det är ok, men i princip alla säger ja. För skolklasser har vi också utvecklat ensärskild webb med vår egen lärare Anahi Davila som gärna undervisar skolklasser. Så till lärare och elever här i Bromma vill jag bara säga, välkomna hit, det finns mängder med intressanta företag som haft och har sina rötter i området.
Det blir inte tråkigt – det kan jag garantera!

Anders Landén

ÅLDER: 37 år.

FAMILJ: Hustrun Maria, två söner, Jack 8 och Pelle 5 år.

BOR: Bromma Kyrka, uppvuxen utanför Östersund.

GÖR: Journalist, chefredaktör för magasinet Företagshistoria, som kommer ut lyra gånger per år. Har arbetat på Centrum för
Näringslivshistoria i drygt två år, tidigare som redaktör. Varit med och skapat jubileumstidningen ICAHUNDRA som vann Svenska designpriset 2017 och A&E Design
– The Book som tog flera publishingpriser 2018 i sin klass

TEXT OCH FOTO: MIA WIBACKE BORNBERGER