Sparks får unga att må bra

23 procent av Sveriges unga saknar en meningsfull fritid. Alexandra Kroop vill få alla ungdomar att hitta det de brinner för, sin egen spark, och startade därföar Sparks Generation

NÄR ALEXANDRAS tioåriga dotter frågade efter en concealer från ett specifikt märke ringde en varningsklocka. Hur kunde dot­tern ha koll på detta, och varifrån kom denna fakta? Det var frågor hon ställde sig. Svaret visade sig vara Youtube.

– Där började min resa att konsumera digitala och sociala medier, jag förstod att det är ett så extremt inflytelserikt medium. Det är personligt, bra storytelling och youtuber´s är jättekreativa och duktiga på att berätta saker på ett sätt som gör att man vill stanna kvar, berättar Alexandra.

I samma veva kom hon över boken “Sparks” av Peter Benson som gjort forskning på tiotusentals barn och kommit fram till att det fanns en grupp som mådde bättre, hade bättre självkänsla, bättre betyg och såg ljusare på sin framtid. En annan grupp hade inte allt detta och det som skilde dem åt var att de ungdomar som mådde bättre hade ett intresse utanför skolan, detta döpte han till “spark”.

Alexandra kom även över boken “GRIT – The Power of Passion and Perseverance” som psykologen Angela Duchworth skrivit där hon sammanfattar forskning som tydligt visar att barn som är engagerade i aktiviteter utanför skolan klarar sig bättre på nästan alla tänkbara sätt. De får bättre betyg, har högre självkänsla och löper en minskad risk att hamna i trubbel.

– Jag tänkte att varför använder vi inte Youtube och sociala medier för att inspirera ungdomar att titta inåt istället för utåt? Jag ville fa dem att fundera på vem de är, vad de är bra på och vad de är nyfikna på. Om man ska hitta rätt intresse måste det komma inifrån för att få igång motivationen. Om man själv far välja av egen fri vilja, utvecklas i den och sedan hamna i en kontext där man är uppskatt­ad så har man kommit långt.

ALEXANDRAS FORSKNING fortsatte, hon kom fram till att hela 23 procent saknar en meningsfull fritid och bara fyra procent av tolvåringarna går på fritids. När alla pusselbitarna låg på plats bestämde hon sig för ytterligare research och fick kontakt med Stenhammarskolan i Flen. Där fick hon tillgång till en grupp i årskurs 7 och 8 som hon arbetade tillsammans med ett helt läsår. Under den här tiden fick även 100 elever i årskurs 7 svara på enkäter och i en workshop fick en klass i uppgift att lösa problemet “Hur “Det vi egentligen gör är att vi inspirerar kidsen digitalt och matchar intresset med det lokala utbudet.” får vi unga att hitta vad de brinner för/ sin spark”. Samma uppgift att lösa fick cirka 40 tjejer i IFK Stocksunds tjejlag 10- 14 år.

– Deras lösningar var identiska. De innehöll alla att ta hjälp av en influencer som sår ett frö i deras flöde med hjälp av inspirationsfilmer om olika intressen. Det som också framkom i alla work­hops var fyra hinder. Det första var att man inte vet vilka aktiviteter som finns, man vill ha med sig kompisar och känna trygghet om man ska prova något nytt, man tror inte att man är välkommen till idrotten när man är över tio år och om man ska gå dit vill man ha koll och absolut inte göra bort sig.

EFTER ALL RESEARCH Alexandra gjort kom hon på en lösning och bildade styrelse tillsammans med Victor Ljungberg, VD på SplayOne, Kristina Tjäder, en av grundarna till modeföretaget Dagmar och Jesper Grip, jurist. Tillsammans bildade de den ideella föreningen Sparks Generation. Med sig fick de Penny Parnevik och syskonen Wilma och Emil Holmqvist som alla tre är stora influencers. Dessa blev organisationens ambassadörer och filmas när de testar en aktivitet inom konst, musik, sport, skolämnen, djur och natur. Dessa klipp läggs sedan ut i deras egna och i Sparks kanaler på Youtube och lnstagram. Först ut var Penny Parnevik som testade volleyboll. Vidare fick Sparks Generation med sig lokala föreningar i Sverige som erbjöd gratis prova-på-volleyboll som de kunde promota i sina kanaler. Samma sak gjordes med bågskytte och efter två månader hade 200 ungdomar provat på de båda sporterna.

– Det vi egentligen gör är att vi inspirerar kidsen digitalt och matchar intresset med det lokala utbudet. Resan vi gör är jättespännande, vi rar det lokala fören­ingslivet att nå ut till de unga direkt på det sätt som de själva vill konsumera informationen, berättar Alexandra Krook.

Varför brinner du för att unga ska hitta sin “spark”?

– Det har jag funderat mycket på, och jag har kommit fram till att det är för att jag kan relatera väldigt mycket till detta. När jag var tolv år flyttade jag hem från Belgien. Jag skulle börja skolan och hade utstående tänder och stora fötter. Jag upplevde att alla mina klasskompisar såg helt perfekta ut och det var jobbigt. Men jag hittade min spark! Det var att gå på Vår Teater. Där tappade jag tidsuppfatt­ningen, träffade nya kompisar och fick nya färdigheter. Nu känner jag att jag vill hjälpa ungdomar att hitta sin egen spark, för den hjälper dig att hitta din kraft och din mening när det är tufft i skolan eller hemma. Det behöver inte vara sport, det kan även vara kultur, Scouterna, plugga matematik, djur och natur för att nämna några exempel.

Vad är din egen spark Idag?

– Uran tvekan är det Sparks Generation och min familj. Vi har fyra döttrar och det känns jätteviktigt att de alla far hitta sina sparks. Det är så viktigt att hela tiden lyssna in vad man mår bra av och vad som ger en motivation och glädje. Det man har som spark när man är liten behöver inte vara det man har som spark resten av livet, den kan variera över tid, men det är viktigt att man ägnar tid åt något som ger en glädje, motivation och mening. Även i vuxen ålder.

ALEXANDRA KROOK

ÅLDER: 50 år.

BOR: Ösby.

FAMILJ: Man och fyra döttrar.

AKTUELL: Driver Sparks Generation som arbetar med att hjälpa ungdomar att hitta det de brinner för, sin “spark”, och hitta en lokal förening/ aktivitet där de kan få blomma ut och bli sitt bästa jag.

HUR VET MAN ATT MAN HAR HITTAT SIN SPARK?

Det finns fem frågor man kan ställa sig om man vill hitta sin spark. Kortfattat kan man säga att det är när du gör något men glömmer bort omvärlden och mår bra även om det är jobbigt eller svårt för du utmanas.

1. Om du fick välja  en sak att göra på hela dagen – vad skulle det då vara?

2. När du kinner dig glad, vad är det du gör just då?

3. Finns det något som du är lite nyfiken på, som kittlar dig?

4. Finns det något som du känner att du är bra på?

5. Finns det något som du gör som är viktigt för dig?

TEXT: ELIN BISANDER  /  FOTO: GUSTAF KAISER