När svävaren är bästa sättet att förflytta sig

Värmdöbaserade företaget Ivanoff Hovercraft AB är en av världens ledande tillverkare av svävare. Här har de producerat svävare sedan 1987 – ett transportmedel som används av viktiga aktörer såsom räddningstjänst, kustbevakning och Sjöräddningen.

TEXT OCH FOTO: CAROLINE TÖNNIES

FAMILJEFÖRETAGET Ivanoff Hovercraft startades av Göran Ivanoff. Han började tillverka svävare efter att sonen Magnus, på grund av otillräckliga kommunikationer till ön Norra Stavsudda, blev tvungen att bo på elevhem under en period.
– Pappa gillade inte att jag bodde på elevhem så han började fundera på hur och vilken typ av kommunikationsmedel man skulle kunna tillverka för att ordna med transport för mig till och från skolan. Allt började, kan man säga, med en byggsats 1978, berättar Magnus Ivanoff, numera företagets vd.
När Magnus var 12 år började han tävla inom svävarsporten och gjorde en mängd toppresultat och placeringar.
– Ja, jag tog toppmedaljer i både EM och VM. Våra tävlingsskrov är idag också världs-ledande inom just svävarsporten.

VI SES UTE VID DJURHAMN där Ivanoff Hovercraft har sina tillverkningslokaler. I dagsläget omsätter företaget cirka åtta miljoner kronor per år där skärgårdens taxitrafik är deras största kundgrupp och står för närmare femtio procent av verksamhetens försäljning.
– Vi säljer svävare över stora delar av både Sverige och världen, från Kalix till Karlskrona, Indien, Kanada och Korea för att nämna några. Men i huvudsak har vi flest köpare här ute i skärgården, säger Magnus.
Även sjöräddningen, sjöfartsverket, fiskare, skärgårdsbor och tävlingsförare köper och använder sig av transportmedlet- och tillika räddningsfarkosten, som kan beställas i vilken färg som helst.
– Ja, en gång var det en privatperson som ville ha en rosa.

SJÖRÄDDNINGEN HAR SOM bekant gula med röd text, där Kungen i samband med ett evenemang som Sjöräddningssällskapet arrangerade, åkte med i en svävare tillverkad av Ivanoff Hovercrafts. Stockholms Brandförsvar har de omvända färgerna, röd med gul text, som de använder för att kunna ta sig fram när inga andra färdmedel klarar svåra nödsituationer i naturen.
– Ja, och en koreansk myndighet tar vatten-prover i en särskild flod och använder sig då av våra svävare. Den mest udda beställningen kom ändå från Indien och deras gränsbevakning som önskade kulsprutefästen på svävarens tak, men de fick ett förstärkt tak i stället för fästen, konstaterar Magnus.
Indiens militär transporterar förnödenheter vid gränsen mot Pakistan – över salt-öken – ett väldigt speciellt underlag där salt är något man ogärna vill ska flyga runt alltför mycket när man kör en svävare.

– Att få fler räddningstjänster i Sverige, resten av Europa och varför inte resten av världen, att upptäcka att svävaren är en suverän räddningsfarkost året om är nu vår huvudsakliga inriktning och mål. Det är en helt oslagbar farkost som tar sig fram obehindrat både på snö, is, land och vatten samt delvis även i luften faktiskt, berättar Magnus.
Tillverkningskostnaderna ligger runt 400 000 – 800 000 svenska kronor, beroende på vilken storlek och material köparen väljer, och företaget hinner med att tillverka mellan 10 – 12 stycken per år.
– Vi gör ju ingen serietillverkning och då tar det lite längre tid. En svävare består också av tusentals olika komponenter från uppemot femtio olika leverantörer, så även det gör att det tar sin tid att få allt och alla att samverka till en enhet
KOMPONENTER SOM KOMMER från bland annat bil, båt, flyg, maskin och transport-sektorn.
– Enkel teknik egentligen, man blåser in luft i kjolen, som är tillverkad av slitstark hypalon, en belagd nylonväv, och sen handlar det bara om vikter och vinklar. Det gäller förstås också att anpassa motorns kylsystem efter den värme eller kyla som svävaren ska verka i. Skroven är gjorda av polyesterplast eller epoxy, en plast som är något starkare. Plasten förstärks sedan med glasfiber alternativt kevlar och kolfiber.  Dessvärre fördyrar det slutpriset och det är därför alltid en avvägning mellan kostnad och vikt när en svävare ska tillverkas. Helst vill man att den ska väga noll, det knepiga är därmed att kunna bygga både lätt och billigt.

FÖRDELARNA MED ATT FINNAS på just Värmdö tycker Magnus är att det ändå är så pass centralt i Stockholms skärgård, där ju företaget alltså har sitt största kundunderlag.
– Att sväva omkring vid Djurö och Vindö bjuder ofta på många olika is-förhållanden och är därför perfekt för provkörningsturer, konstaterar Magnus Ivanoff avslutningsvis.