Konsten att navigera bland släckta fyrar

Karin Salegård har arbetat inom modebranschen sedan hon tog studenten. Hon har varit personalchef på modekedjan Champagne och marknadschef på Departments & Stores. I februari tillträdde hon som VD för Boomerang.

TEXT: ELIN BISANDER | FOTO: GUSTAV KAISER

VI HÖRS PÅ TELEFON, Karin Salegård och jag. Det hade varit roligt att ses, men som läget nu är sker ju
det mesta som går, på just distans. Under vårt samtal hör jag hur hon konstant rör sig, dörrar öppnas och
stängs, hennes klackar tar henne från det ena rummet till det andra.
Hon beskriver sig själv som lugn, jag uppfattar henne som lugn. Och effektiv. Kanske är dessa egenskaper just vad som krävs för att klara av rollen som VD för det svenska klädmärket Boomerang, som föddes när hon själv bara var ett år gammal. Hon började sin karriär inom modebranschen redan efter studenten, under tiden hon läste PAO-programmet (personal, arbete och organisation) började hon arbeta på modekedjan Champagne.
– Där fanns internationella varumärken, framför allt premium- och lyxvarumärken.
En arbetsintervju hos dem innebar att man, förutom att intervjuas, fick visa att man kunde hänga om en
butik och kombinera en outfit. Alla som jobbade där var duktiga på det visuella och det var där jag gick min retailskola.

När Karins studier var klara blev hon erbjuden tjänsten som personalchef för hela Champagne, något som hon glatt nappade på. Ett år senare blev företaget uppköpt av Departments & Stores
(dåvarande Portware Retail) där en personalchef redan fanns på plats. Karin blev istället erbjuden tjänsten som projektledare på marknadsavdelningen, därefter som marknadschef och där blev hon kvar ända fram till början av 2020 då hon tillträdde som VD på Boomerang, ett företag som skiljer sig väldigt mycket
från Departments & Stores.
– På mitt tidigare arbete visste jag aldrig hur arbetsdagen skulle bli, vi arbetade med 650 olika premium och lyxvarumärken på NK. Det känns så spännande och fantastiskt att nu få fokusera och arbeta
med bara ett varumärke, en längtan som hade vuxit sig starkare och starkare med tiden. Jag kände att om jag ska jobba med bara ett varumärke så måste det vara ett som jag tror på ända in i själen. När jag nu tog steget från ett toppjobb till ett annat toppjobb var det viktigt att gå mer åt ett hållbart alternativ och Boomerang känns helt rätt i tiden och har ett bra framtids-tänk. Det känns extra kul att få jobba med ett så genuint äkta och hållbart varumärke som har en så otroligt fin filosofi.

EMELLAN KARINS JOBB som marknadschef på Departments & Stores och VD-posten på Boomerang gick det en helg.
– Jag slutade den sista januari och gav järnet ända till sista timmen, sedan var det dags för nya jobbet på måndagen. Det blev ingen lång smekmånad, jag fick snabbt mandat att ta de beslut som krävts. Tack vare att vi har experter på varje position har vi tillsammans kunnat fatta rätt beslut. Att det redan från början
fanns en tydlig strategi att gå efter
– att aldrig någonsin göra avkall på kvalitén och att aldrig producera mer än efterfrågan,
gjorde det hela lättare.

Hur skulle du beskriva dig själv som ledare?
– Jag är lugn och tydlig och ser till varje persons expertis och kompetens. Att leda handlar om att ge rätt verktyg till experterna.

Vad är det roligaste med ditt arbete?
– När vi tillsammans kommer framåt, när jag får ihop gänget så att vi alla går åt samma håll. Alla har ju sina expertområden och det är viktigt att vi alla går mot tydliga mål.

Vilka är de största utmaningarna i din yrkesroll?
– Min mormor, som fyller 100 år nästa år, uttryckte det så bra. Nu när coronakrisen  kom sa hon åt mig att jag måste lära mig att navigera bland släckta fyrar, och det är just vad det handlar om. När det stormar är det viktigt att ha en stark båt som håller. Utmaningen nu är att vi inte vet hur länge corona kommer att hålla på och vad vidden av dess konsekvenser kommer att bli. Det som idag kanske inte känns så stort kan bli större om ett halvår, men det kan ju även ge möjligheter.

Kan det finnas några positiva följder av corona-krisen, tror du?

– Jag tror och hoppas att det kommer leda till att många fler tänker till och att överkonsumtionen minskar. Jag tror inte att man kommer köpa saker som är inaktuella om ett halvår och fler producenter kommer tänka mer på att producera efter efterfrågan. Det är alltså både konsumenter och producenter som kommer att få sig en tankeställare i och med krisen, tror jag. Det är mycket att sätta sig in i för
Karin i hennes nya arbetsroll. Långa arbetsdagar och tankar kring jobbet som snurrar även när hon rent fysiskt har slutat för dagen.
– Tack vare mitt fantastiska team som hjälper mig till rätt beslut och tack vare min back-up hemifrån går allt otroligt bra. Dessutom har jag sådan skön start och avslut på mina arbetsdagar. Jag cyklar
till Villa Ekudden, tar båten över till Ropsten och cyklar till kontoret på Bobergsgatan.
Och så samma väg hem till Djursholm igen när jag slutat för dagen.

KARIN SALEGÅRD

ÅLDER:
42 år.
FAMILJ:
Maken Fredrik,
döttrarna Isabella 14 år
och Leonor 12 år,
golden retrievern Mette.
BOR:
Djursholms torg.
AKTUELL:
VD för Boomerang.
INTRESSEN:
Hemslöjd,
svenskt hantverk, simning
och blommor.
FAVORITPLATS
I DANDERYD:
Ösbysjön, simmar gärna
där från april till oktober.

KARINS FAVORITER

Favoritdoft: French Affair från Ex Nihilo.
Favoritbok: Konsten att höra hjärtslag av författaren Jan-Philipp Sendker.
Favoritplagg: Boomerangs Alexandra dunjacka. Använder den året runt.
Favoritrosé i sommar: Mas Mellot.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*