Jag har alltid varit såld på tv

Fredrik Stattin är hårdrockaren från Örnsköldsvik som kommit att bli en av tv- och reklambranschens flitigast anlitade producenter. På senare år har det blivit mycket opera och balett och runt hörnet hägrar ett riktigt fullblodsdrama.

Hur hamnade du i tv-branschen?
– Jag har varit såld på film och tv ända sedan pappa köpte en videokamera till mig som barn. Den experimenterade jag mycket med. Efter gymnasiet läste jag till journalist på Kaggeholms folkhögskola med inriktning tv och det var första gången som jag verkligen kände att det var roligt att gå i skolan. En praktikplats på SVT ledde vidare till småjobb och inhopp vid olika produktioner – framför allt inom nöje och evenemang. Jag hade hamnat helt rätt, det var utan tvekan min grej.

En inspelning är en stor apparat och det är mycket som ska klaffa. Händer det ofta att man måste
improvisera för att ro projekten i land?

– Det är alltid något som inte fungerar som planerat, det hör till, så det gäller att kunna ställa om snabbt. När vi till exempel skulle filma dokumentären och operaföreställningen “Björnen i Jukkasjärvi” på Ishotellet så såg det ut på ett sätt när vi var där och rekade och på ett annat när vi lite senare kom dit
för att spela in. Det hade varit så varmt att man tvingats för-stärka byggnaden med extra pelare vilket kullkastade hela vår planering och scen. Räddningen sådana gånger är att jag jobbar med rutinerade fotografer och ljussättare som har lösningar på allt.

Du arbetade solo under många år men driver i dagproduktionsbolaget Nordisk Drama & Dokumentär
tillsammans med Niklas Vidinghoff, upphovsmannen till det populära barnprogrammet Labyrint. Vad har
det inneburit produktionsmässigt?

– Med Niklas i bilden så har det blivit möjligt att utveckla verksamheten med fler och större produktioner. Nu är vi två producenter som kan dela på uppdragen och hjälpas åt,
vilket också frigör tid, och mer spelrum ges åt att skapa. Sedan är det lärorikt att stöta och blöta tekniska frågor och uppslag med en klippa till kollega.

Att vara frilans innebär att oförtrutet sälja in idéer – och bli refuserad. Hur tar du ett nej?
– Jag får ofta nej när jag lägger fram en idé, men det kommer med paketet som frilans. Det svåraste kan vara att vinna en ny uppdragsgivares förtroende, de måste lita på att man levererar. Just nu jobbar jag ganska luststyrt, det kickar igång min kreativitet och jag har kommit till en punkt i mitt yrkesliv där jag kan unna mig det.

2017 tog ni hem utmärkelsen Golden Prague för dansfilmen “Ingmar Bergman genom koreografens öga”. Är finkultur din huvudsakliga genre?
– Av någon anledning har det blivit så de senaste åren och det tog sin början 2015 med dansfilmen “Being Christina” som handlar om drottning Kristinas liv. Och jag har ett genuint intresse för kultur överlag, särskilt dans, som är så oerhört effektfullt och medryckande
när det görs bra. En viktig del för mig är att göra den här sortens kultur tillgänglig för alla. Jag vill inte producera för en elit och då är det nog bra att komma in lite från sidan som jag gör. Man ska kunna se tv-programmet även om man inte älskar balett eller opera.

Det finns fler intressen som pockar på din uppmärksamhet. Du håller även på att etablera dig som bryggare.
– Ja, faktiskt. Det är också något som hängt med länge. Jag började brygga eget öl redan i de sena tonåren och tog upp den tråden igen för fem år sedan – i seriös form den här gången. Jag samarbetar med ett bryggeri i Uppsala men håller samtidigt på att starta en egen etikett. Nu tar jag fram en pale ale åt Guld Kaffe & Kök vid Vasaparken.

Vad händer härnäst?
– Våren är alltid intensiv och vi jobbar bland annat med en SVT-dokumentär om kompositören Jacob Mühlrad som ska vara klar den sista maj, sändningsdatum är ännu inte spikat. På längre sikt har jag börjat blicka mot långfilm, tänk att få göra ett riktigt fullblodsdrama! Jag har några olika ingångar som är mycket intressanta.

Du har tre barn, kommer de att gå i pappas fotspår?
– Haha, ja kanske det. Vår nioåring är redan igång och gör filmer och häromdagen satt hon och skrev på ett manus. Jag är gärna med och hjälper till om de vill, samtidigt vill jag att de driver sina projekt själva.

FREDRIK STATTIN

ÅLDER: 47 år.

BOR: Norra Ängby,
född i Örnsköldsvik.

FAMILJ
: Hustru, tre barn, 6, 9 och 1 2 år.

GÖR
: Tv· och filmproducent, regissör. Driver och äger bolaget Nordisk Drama & Dokumentär.

PRODUKTIONER I URVAL
:
Carola 25 år som artist
(2010), SVT.
Björnen i Jukkasjärvi, opera (2014) SVT.
lngmar Bergman genom koreografens öga (2016) SVT. Live-produktioner med
The Soundtrack of Our Lives, Jill Johnsson,
Sugarplum Fairy med flera. Kronprinsessan Victorias fond (2011-2013) SVT.

TEXT OCH FOTO: MIA WIBACKE BORNBERGER