EITIL SKAPAR KONST I PEYTILS NAMN

Eitil Thoren som är uppvuxen i en konstnärsfamilj i Torlldalen har startat sitt andra flreta - Peytil. Efter att han har designat kläder för sitt och broderns klädmärke Mouli i många år var det dags att änga sit åt konsten på heltid

UNDER DRYGT TOLV ÅR jobbade Eitil som designer och drev klädmärket Mouli tillsammans med sin bror Vemund.
– Det var givande och jag lärde mig mycket om hur man driver företag. Samtidigt kände jag mig ofta begrän· sad, det finns så mycket regler inom mode i det kom· mersiella segmentet. Jag ville jobba med något där jag kunde få mer utlopp för fler av mina ideer och efter åren på Mouli hade jag en grund att stå på.

Eitil började måla tavlor och designa motiv digitalt. I början gjorde han mest modeillustrationer och porträtt.I början gjorde han mest modeillustrationer och porträtt.I ett tidigt skede startade han ett lnstagramkonto där han lade upp sina verk. Det dröjde inte länge innan flera hörde av sig och ville ha dem på väggarna. Då startade Eitil web­shopen Peytil där han säljer både prints och en del original.

Namnet Peytil har sitt ursprung i Eitils barndom.

– Min mamma kallade mig för Peytil och det kom upp som en spontan idé att använda det namnet. De flesta av mina idéer bygger på en bra känsla mer än något annat. Jag vill att Peytil ska vara något roligt och oberoende, som när man målade som barn. Namnet påminner mig om det.

EITIL VÄXTE UPP i en konstnärsfamilj, pappa är målare och mamma är skulptör.
– Jag har alltid tecknat mycket och haft lätt att uttrycka mig på det sättet. Mina föräldrar uppmuntrade såklart det estetiska. Pappa tyckte inte att vi skulle använda suddgum­mi, det var själva uttrycket i teckningen som var viktigt och det behövde inte vara perfekt eller finputsat.
Jag tecknar ju dagligen och använder sällan suddgummi faktiskt, man kan fastna i detaljer och det tar bara onödig tid.

Ateljén ligger på Lidingö men Eitil jobbar lite överallt. Skissblocket är alltid med, och arbetsprocessen är alltid igång. Vattenfärg och tjockt svart bläck på stora akvarell­papper är Eitils favoritmaterial, men han använder sig även ofta av Photoshop.
– Det jag gillar mest med att ha eget företag och att jobba som illustratör och konstnär är att jag kan göra det jag känner för. Ibland sitter jag på ett café inne i stan och skissar märkliga figurer en hel dag. Jag skriver ner och skissar idéer hela tiden. Ibland ser det fint ut och då tar jag med det till ateljén. Där målar jag på stora ark, ibland blir det färdigt så men ofta tar jag in motivet i datorn och gör färdigt målningen digitalt. Vissa saker kan jag bara göra för hand, andra saker blir bättre digitalt, så jag gillar att kombinera dem.

NÄR FÖRETAGET STARTADE för två år sedan stod det helt still i flera månader, men Eitil var optimistisk.
– Jag är van vid att saker inte alltid fungerar direkt som jag har tänkt. Min naiva sida har gjort att jag lätt kastar mig ut i olika projekt, men jag försöker att inte låsa mig vid en idé eller bli deppig om det inte fungerar. Det finns tusen andra sätt att göra det på och när det kommer till konst får man vara obstinat, när det handlar om e-handel eller marknadsföring tänker jag att man måste vara flexibel. Men så plötsligt vände det.

– En kväll satt jag på en restaurang med mina dåvaran­de kollegor på Mouli och det plingade till i telefonen. Peytil hade fått en order. Det var en härlig känsla. Samma kväll sålde jag ytterligare två prints och plötsligt hade shopen vaknat till liv.

Eitil har fått mycket positiv respons på sin konst som oftast består av svarta linjer på vita ark.
– Ibland får jag höra att det ser enkelt ut och det är det ju. Jag tror att ju färre streck jag använder desto starkare kan uttrycket bli.

Med egna ord beskriver Eitil sin konst som minimalistisk och impulsiv. Mycket av inspirationen kommer från modevärlden, något man kan se en del spår av.I somras ställde Eitil ut sina tavlor på lbiza. Nästa utställ­ning kommer att äga rum i London på en välgörenhetsut­ställning/auktion. Pengarna från insamlingen kommer att gå till barn med hjärtfel.

– Det känns underbart att få vara med och hjälpa till, dessutom är det ju en bra anledning att åka till London.

Under våren planerar Eitil olika happenings i Stockholm bland annat. Han ser ljust på framtiden.
– Mina ambitioner är att Peytil ska växa och bli en stor plattform för prints i premium-segmentet. Jag vill fortsätta utveckla konceptet men framförallt vill jag fortsätta jobba med sådant jag tycker är kul. Livet är för kort för att bara jobba för pengar.

EITIL THORÉN

ÅLDER: 34 år.

BOR: Lidingö Centrum.

FAMILJ: Mamma, pappa, en bror
och två systrar.

AKTUELL: Välgörenhets­utställning 21 Februari på M&C Saatchi i London.

FÖREBILDER: Modedesignern Yohji Yamamoto och konstnären Mats Gustafson.

TEXT: ELIN BISANDER I FOTO: PRIVAT (DÄR ANNAT INTE ANGES)