“Att regissera är inte bar att instruera skådisar”

Björn Stein klippte hundratals trailers, hela tiden med ett tydligt mål i sikte - att en dag jobba som regissör. 2012 låg filmen Underworld: awakening som Björn regisserat tillsammans med kollegan Måns Mårlind etta på biotoppen i USA. Hans senaste hit är filmen Eld och lågor med bland annat Pernilla August och Robert Gustafsson i rollerna.

REDAN I UNG ÅLDER visste Björn att han ville arbeta med film. Tillsammans med barndomskompisen Måns, som han hängde med på Hunnebostrand om somrarna, samlade han pantflaskor som slängts i folkparken och för pengarna köpte de biobiljetter. Det fanns en biograf där som var väldigt glada över att sälja biobiljetter och vi fick komma in på barnförbjudna filmer trots att vi bara var tio år gamla. Vi såg Fredag den trettonde, en film som gjorde oss livrädda. Men vi blev båda samtidigt extremt fascinerade över att vi kunde vara så rädda.

De två vännerna umgicks mycket på somrarna och resten av året höll de kontakt, Björn kom ofta och hälsade på Måns i hans uppväxtort Djursholm. Björn själv växte upp i Trollhättan.

-Det är ju idag ett filmcentrum där hälften av all svensk film görs, men när jag var liten var det inte alls så.

Som 19-åring flyttade Björn upp till Stockholm och pluggade filmvetenskap på universitetet samtidigt som han på kvällarna gick på Stockholms filmskola. Hans första jobb inom film blev i rollen som trailerklippare.

– Jag klippte en jäkla massa trailers för Filmnet, det var en himla bra skola för att lära sig berätta något på en och en halv minut.

På den här tiden började Björn även att klippa biotrailers, något han gör än idag. När han var 24 år fick han sitt första uppdrag som regissör, då för reklamfilm. Att gå från klippning till regi är inte det vanligaste, men var något som Björn redan från början hade som plan.

– Klippning var ju min fot in i branschen, mitt mål var hela tiden att regis­sera. Jag råkade ha en god fallenhet för att klippa också.

Fram till 2002 var det regi av reklamfilm för hela slanten som gällde, men så ramlade en förfrågan om en drama-kort­film. En förfrågan som både Björn och Måns fick på varsitt håll. De bestämde sig för att göra den tillsammans. Disco Kung Fu med Kjell Bergqvist i huvudrollen skapades under tio dagars inspelning.

– Det fanns ingen större tanke med det här projektet mer än att det skulle vara kul. Vi fick jättebra respons och efter den filmen fortsatte vi.

Den största produktionen Björn har medverkat i var när han, återigen tillsam­mans med kollegan Måns, regisserade den amerikanska jätterullen Underworld: awakening. Filmen som gick på bio 2012
låg etta på biotoppen i USA och hade en halv miljard kronor i budget. Huvudrollsinnehavare är Kate Beckinsale och Theo James. Filmen är den fjärde i serien när Björn och Måns blev anlitade för att skaka liv i serien. Något de lyckades med.

– Det skulle kännas som det var nytt fast det inte var det. Vi hamnade med två av de värsta producenterna i Hollywood, de var helt galna! De skällde ut oss som någon slags maktkontroll-grej. Bara för att försöka ge en bild av vilken nivå det hela var på så kan jag berätta att den ena studiochefen hade en liten golfbil med texten “FUCK YOU” tryckt på, den körde han runt med.

Björn och Måns var nära på att hoppa av men lät sig övertalas av den yngsta av producenterna i sista stund.

– Han kom upp med två flaskor vin till vårt hotellrum och förklarade hur allt fungerar, att det är som i forntida Rom, och föreslog att vi skulle arbeta mot målet tillsammans. Jag är glad att vi fortsatte för jag lärde mig extremt mycket av det jobbet.

Vad är det roligaste med att jobba som regissör?

-Att kunna skapa från ax till limpa och att vara en kugge på alla olika plan, från födsel av projektet till premiär. Att regissera är inte bara att instruera skådisar, man sitter i ljud-mix, förhandlar med producenter och man pitchar ideer jättemycket.

Vad är det svåraste med yrket?

-Att inte veta hur man ska göra en succé. Det är även det som är charmigt med yrket, man tycker att man borde lära sig men det kommer hela tiden nya faktorer in. Det är så väldigt många människor inblandade i varje produktion vilket gör att det blir nya resultat hela tiden, man kan inte helt forma allt själv vilket gör att det är omöjligt att hitta receptet till en super-succe.

Kommer man nära skådespelarna?

– Det är som i alla jobb och i alla situationer där man möter människor olika. En del av de skådespelare jag arbetat med tidigare är jag vän med än idag, medan man med andra säger tack och adjö och går var och en hem till sig. Inget är rätt, alla har sitt sätt. När man jobbar med skådespelare måste man hantera dem på deras villkor, annars rar man inte ut det bästa av dem på filmduken.

Har du någon drömskådis du skulle vilja jobba ihop med?

– Det finns spännande saker med alla skådespelare. Det första Hollywoodjobbet jag gjorde var med Julianne Moore, hon var väldige rolig att jobba med. Hon är väldige härlig och precis som man eror att hon är. I början var hon väldige frostig, men hon förklarade sedan att det var för att hon var så ner­vös. Alla är inte mer än människor.

ELD OCH LÅGOR med regi av Björn och Måns hade premiär på alla hjärtans dag. Filmen utspelar sig i Stockholm på 1940-calet och handlar om John och Ninni som är arvtagare till varsitt tivoli och blir förälskade i varandra. Histori­en bygger på den sanna historien om den hårda konkurrensen mellan Gröna Lund och Nöjesfältet på andra sidan Allmäna gränd.

Inspelningarna skedde sommaren och hösten 2018 och har Albin Grenholm och Frida Gustavsson i huvudrollerna. – Frida har en bakgrund som supermodell och var den bästa av dem alla. Självklare var alla skådespelarna i filmen jättebra, de är stora och duktiga av en anledning.

I filmen medverkar även bland andra Björn Gustafsson, Pernilla August, Helena Af Sandeberg och Lennart Jähkel.

Just nu är Björn i Prag och spelar in ShadowPlay, en serie i åtta delar som utspelar sig i Berlin 1946 och handlar om en amerikansk polis som kom mer till Berlin för att styra upp en tysk polisstation. Hans egentliga agenda är att han letar efter sin bror som försvann under kriget och som nu dödar nazister trots att kriget är slut. Serien är skriven av Björns vän och kollega Måns.

– Eftersom Berlin var helt sönderbombat och är återuppbyggd så går det inte att filma där. Därför bygger vi istället upp allt i Prag.

Ett halvår beräknas inspelningarna ta med 12-timmars arbetsdagar.

– Vi gillar ju att göra hela serier och det är väldige tidskrävande. Jag kommer åka hem några helger då och då, familjen kommer ner och hälsar på och så blir det en veckas semester i sommar. Det är en jätteuppoffring från min fru, det är jag väldige tacks för.

 

FAVORITER

Ljudet av fiskmåsar
Mina mjukvarusyntar

Mitt fiskespö

 

 

 

Biobesök

 

 

 

Vår brygga

 

Kaffe och öppen eld

BJÖRN STEIN

FAMILJ: Frun Charlotte, barnen Elin 8 och Anton 1 2 år.

BOR:Täby.


GÖR: Regisserar och klipper filmer och serier.


AKTUELL: Regisserar
TV-serien Shadowplay.