18.04.17

Vi satsade hela vår bröllopskassa

Vi satsade hela vår bröllopskassa

Inredning är ett stadigt växande intresse och fler och fler bostäder platsar i vilken inredningstidning som helst. Det stora engagemanget har också gett utrymme för fler och fler entreprenörer med fiffiga idéer. Företag som satsar på produkter för att piffa till och individualisera befintliga massproducerade möbler är något på spåren och får i alla fall mig att undra varför jag inte kom på samma idé. De numera Äkta makarna Jana Cagin och Mikael Söderblom var på soffjakt när Prettypegs, separata soffben, föddes. Vi träffades i deras showroom på Sibyllegatan för att höra mer av deras story.

Berätta, hur kom ni på Prettypegs?

– Mikael och jag var på Ikea och letade soffa. Vi gillade både designen och prisläget men tyckte att benen skrek lågbudget och anonymitet. Det är så tydligt att det inte finns någon fokus på detaljerna, det är bara fråga om funktion. Titta på gustavianska möbler och dess omsorg, men i och med massproduktion och prispress så har benen hamnat emellan och kommer i trist aluminium eller klumpigt trä. När vi började googla insåg vi att det var fler som letade efter samma sak men ingen som gjorde det och så tänkte vi bara, vi gör det!

Kommer ni från en entreprenörbakgrund?

– Absolut inte. Även om det fanns en del beröringspunkter. Micke var AD i reklambranschen, där intresset för koncept och affärsutveckling formade sig starkare för varje uppdrag. Jag var organisationspsykolog och vi gillade verkligen våra jobb men var ändå beredda att lämna dem. I efterhand ser jag entreprenörsådran, men innan hade jag inte ens sett det som alternativ. Vi har pendlat mellan storslagenhet och totalt mörker, det tror jag många entreprenörer gör.

Hur satte ni igång?

– Vi struntade i att gifta oss, tog bröllopskassan och började direkt att skissa tillsammans, det är snart fem år sedan nu. Sedan gjorde vi modeller. Först ville vi producera i Sverige, men det blev både dyrt och svårt, möbelbranschen är ganska traditionell, för att uttrycka sig diplomatiskt. Och det underlättade inte att vi behövde ta fram 8-10 modeller, i flera olika färger, och inte hade möjlighet att lägga jätteordrar. Vi kände snabbt att vi behövde hitta en leverantör som såg potentialen i vår affärsidé för att börja ett samarbete så vi tittade utanför Sverige.

Vad var det svåraste i början?

– Produktion, att hitta en bra och pålitlig fabrik. Man måste göra massor av research och sedan åka och titta. Vi underskattade hur svår själva produktionen är, vi trodde att det räckte att bara hitta en fabrik. Eftersom vårt koncept är ”it’s all in the details” får det ju inte bli fel. I början kom det helt galna grejer, i fel dimensioner och allt, ofta försenat också. Efter 1,5 år hittade vi vår fabrik i Polen som drivs av ett par i vår ålder och som ville vara med på resan.

Hur funkar era produkter?

– Våra produkter fungerar på de flesta möbler från Ikea. Vi vill även uppmuntra till annan personalisering och DIY (Do It Yourself) så därför erbjuder vi även ett universalbeslag på våra ben så de funkar till andra typer av möbler. På hemsidan kan man nu köpa skivor som du enkelt kan kombinera med ben av olika sorter och designa ditt eget nattduksbord, pall eller matbord.

Hur kan man annars använda era produkter för upcycling?

– Även om folk börjar bli bättre på att använda vintage så kasseras det mycket möbler. Eftersom vi har ben i massa olika former och längder kan du förändra och förnya vilket gammalt bord eller pall som helst. En ny produkt är våra obehandlade ben som du kan måla in själv.

Har ni ett eget möbelfixarintresse?

– Ja, idag har vi det, men det har vi snarare upptäckt under tiden som företaget tagit form. Vi är absolut inga med målarfärg på byxorna. Det handlar om DIY för den late. Inte quick fix, men smartare och förenklade sätt att fixa.

Vad ska man göra om man vill förnya sitt vardagsrum?

– Byta möbelben, haha! Hitta en färgskala du tycker om och sätt färg på väggar och kuddar och bind ihop detaljerna. Balansen är också viktig, placera inte nätta och klumpiga saker bredvid varandra. Ett lätt sätt att börja är att plocka bort saker. Vi bor själva litet i en nybyggd lägenhet där en utmaning har varit att få det personligt. Vi köper mycket på Blocket och gör om. Det enda som inte är ändrat i lägenheten är några stolar.

Vad är era planer för den närmaste tiden?

– Vi ska åka hela familjen till Los Angeles i några månader och satsa på att få in vårt mix & match koncept på några stora butiker där. USA står för 30 procent av vår försäljning, vi hade en internationell pressrelease och blev globala från dag 1. Vi säljer till 40 länder i månaden, den svenska marknaden står för 40 procent. Det är tacksamt att ha nischprodukt som är annorlunda, Prettypegs blev något av en snackis.