26.04.17

Talang för fest

Talang för fest

För tio år sedan grundade Maria Millqvist Englundh pr- och eventbyrån Spoil-concept. Visionen var att inspirera och väcka nyfikenhet genom att rama in närings-livet med kulturen, något hon märkte var på gång i New York när hon arbetade där. Samarbetet mellan kulturella institutioner och företagande föder egna skapelser och Maria upptäckte också en talang för att skapa evenemang och fester utöver det vanliga och hon anlitas nu för att ge gäster oförglömliga kalas.

Hur började du arbeta som festarrangör?

– Jag är intresserad av människor och möten, du kan alltid lära dig något från andra människor. Dessutom tycker jag om kreativt arbete och festplanering är som att regissera en film där jag måste leva mig in i en annan värld. När du tar en persons tid i anspråk krävs det engagemang och vill du lämna avtryck krävs det ansträngning. Dessutom lever vi i en orolig tid och vi har ett behov av att samlas kring något varmt och vänligt.

Vad är de stora misstagen när man planerar en fest?

– Att planera för lite, och inte ha klart för sig varför man har fest och hur man vill ha det. Har du koll på läget kan du hantera ad hoc frågorna som alltid dyker upp. Dessutom, kör på vinnande koncept istället för att ge dig på en maträtt som du aldrig har lagat tidigare. Det blir bara jobbigt när den aldrig blir klar. Lägg ambitionen rätt, alla kanske inte kommer att dansa eller stanna länge. En fest ska inte bedömas efter hur mycket sprit som gick åt eller hur sent det blev, det viktiga är ju att man träffas.

Hur viktig är inbjudan?

– Inbjudan sätter prägeln och ambitionen för tillställningen och inget är härligare än en handskriven inbjudan. Var tydlig med såväl dina förväntningar som vad gästen kan vänta sig. Låt klädkoden framgå klart, som gäst är det värre att vara underklädd än överklädd, att visa att man bryr sig är bara härligt. Tänk på att en festlig klädkod ställer krav på festens ambitionsnivå och kom ihåg att gästerna vill veta om de får mat eller inte.

Hur sätter jag stämningen?

– Se till att ha lite musik så att det inte är alldeles tyst när de första gästerna kommer och ha en plan för var ytterkläderna ska hänga. Sedan ger du snabbt gästerna något att dricka. Försök att skapa en atmosfär som aktiverar alla sinnen, vackra blommor, doftljus, välstädat, peppande musik, god mat och dryck.

Hur ska man tänka kring det dukade bordet?

– Det är trevligt med sharing och caring, du måste inte alltid ha assiettservering. Om gästerna får göra lite av jobbet kan det öppna upp för samtal, så ge dem uppgifter kring bordet. Ljussättningen är en stor del av atmosfären, satsa på levande ljus istället för takbelysning.

Finns det någon särskild mat eller dryck man ska undvika?

– För mycket vitlök och ren sprit. Framförallt ska det kännas generöst och finnas rikligt av det du bjuder på. Gästen får inte känna som att den är bjuden med armbågen eller att de ska betala för sig, be dem inte ta med sig ingredienser till middagen. Är det stående bord, måste maten vara bestickfri.

Vad gäller för gästsammansättningen, lika barn leka bäst eller en brokig mix?

– En uttänkt mix är det bästa men det ska kännas naturligt. Om du har tänkt ut en placering ska gästerna ska förstå varför de sitter så. Det är OK att placera par ihop med andra par.

Hur får man folk att börja prata med varandra?

– Det är tråkigt med människor som är ointresserade av andra, personligen bjuder jag hellre människor med utstrålning. Det är varje människas skyldighet att prata med folk men om du har valt att mixa olika människor får du kanske hjälpa till på traven. Hitta en allierad som kan hjälpa till med introduktion och föra samman folk, som kanske vet att några som inte känner varandra har mycket gemensamt.

Vad ska man prata om med nån man inte känner?

– Börja med att hälsa, det är alltid trevligt, för att vinna nån kanske du måste ta första steget. Det räcker med att ställa tre frågor till någon så har du lärt känna den personen lite grann, tänk att du ska ta reda på varför personen är här. Testa ”hur känner du värden/värdinnan?”, det kan leda vidare till en massa samtalsämnen. Orkar du inte ge av dig själv, så kanske du inte ska gå på fest. Man har så kul som man gör det helt enkelt.

Vad brukar folk vara mest oroliga för?

– Hur ska jag få gästerna att stanna och hur får jag dem att dansa. Tänk på att det är mötet som är viktigast och som värdinna måste du veta var uppdraget börjar och slutar. Gästerna måste bjuda till och engagera sig.

Men vad är de bästa knepen för att få gästerna att dansa?

– Identifiera musik som alla kan tycka om, och gör det inte så komplicerat, det är inte fel med Beyoncé och Madonna. Det är ofta värt att ha en dj som ansvarar för musiken, men försäkra dig att dj:n är beredd att spela vad som helst, ge egna förslag till dj:n. Det är inte dj:n som ska ha kul, utan gästerna.

Är det nåt annat som det är extra smart att ha professionell hjälp med?

– Servering och plock. Det är inte så kul och gästen vill inte se värdinnan i köket. Se till att ta det lugnt och kunna njuta på festen. Välj hellre ett billigare vin men hjälp att servera det. Ibland är vi lite dumsnåla i Sverige, det kan vara bättre att ta in folk istället för att göra allt själva.