30.09.17

Stilla sinnet – ställ dig i yogaposition

Stilla sinnet – ställ dig i yogaposition

Yoga stillar sinnet och bidrar till fysisk- och mental balans. Bara genom att andas rätt kan du öka ditt välbefinnande. Men vad ska man göra om man känner sig rastlös under yogapasset? AnneSophie Sjöblom på YogaDevi svarar och förklarar varför träningsformen ökat explosionsartat senaste åren. ”Träningen ger ofta utdelning långt utanför yogamattan”.

Varför är yoga bra?

– Yoga stillar sinnet, vi får möjlighet att hitta en balans fysiskt och mentalt. Vi får en lugn stund där vi kan se oss själva så som vi är, bortom alla koncept och idéer om hur vi borde vara. Att få bättre kvalitét på sin andning är det allra viktigaste.

Varför är andningen så viktig?

– Andningen är länken mellan kroppen och sinnet. Sinnet kan vara ”all over the place” – sinnet planerar framåt, tänker på det som varit och är i stort sett överallt utom i det som sker just nu. Det brukar visa sig i andningen. Om du börjar observera ditt andningsmönster kommer du att se vad som pågår i ditt sinne. Om andningen är lugn är sinnet lugnt. Kroppen är alltid närvarande och kan inte vara i det som varit eller i framtiden utan håller oss fysiskt fast i nuet. En lugn andning aktiverar det parasympatiska nervsystemet och vårt lugn- och rocenter kopplas på, vilket får fina effekter i vår kropp!

Intresset för yoga fortsätter att växa, varför?

– Många känner sig stressade i livet och av livet. Vi upplever måsten och krav och vill visa upp att vi är lyckade på olika sätt. Yogan har för många blivit ett verktyg och en plats där vi bara får vara, utan krav.

Varifrån kommer vår strävan? 

– Vi längtar efter något bättre. Och när vi upplever något som är bra i stunden vill vi ha det så hela tiden. Det leder till att vi blir otillfredsställda. Att yoga är att komma i kontakt med nuet, att bara få vara utan att behöva förändra något. Det är något många behöver och ofta längtar efter.

Passar träningsformen alla?

– Alla kan yoga. En del kommer till yogan för att de känner sig stela eller vill ha ett komplement till fysiskt träning. Andra kommer för att de är intresserade av att lugna sinnet. Oavsett varför, brukar utdelning ske på båda fronter förr eller senare. Det finns olika fysiska yogaformer och det bästa är att prova sig fram tills man hittar en form som passar, och en yogalärare som man gillar och kan utvecklas med.

När kom du i kontakt med yoga?

– För många år sedan i samband med att jag blivit utbränd. Av ren slump rekommenderades jag yoga, köpte en bok och började öva hemma. Det var små enkla rörelser, andningsövningar och meditation. Under den perioden var det inte möjligt för mig att gå till en yogastudio eftersom jag var så trött.

Vad fick dig att fortsätta?

– Jag kom i kontakt med min kropp. När jag mådde som sämst hade jag en kropp och ett huvud men ingen koppling däremellan. Den upplevelsen fick mig att vilja fortsätta. Jag kände att jag fick mer energi och att jag fann ett lugn djupt inne i mig själv. En självtillit. Det gjorde mig mer intresserad.

Hur ofta rekommenderar du att träna yoga?

– Hellre lite grann varje dag än intensivt och sällan. Meditation är också yoga. Några solhälsningar eller yinyogapositioner räcker för att landa i sig själv. Att ständigt återkomma till sitt inre är vad vi strävar efter, då räcker det att göra något litet flera dagar i veckan.

Vad ska jag tänka på innan ett pass?

– Att ha rena kläder och om möjligt tvätta fötterna. Och att inte äta eller dricka för stora mängder. Då är magen full och det är inte alltid så skönt eller effektivt.

Kan man göra fel?

– Med en bra yogalärare minskar riskerna för att göra fel. Tänk på att låta yogan få ta tid. Inget går att uppnå snabbt inom yogan. Ofta är det bättre att göra lite yoga fler dagar i veckan än att gå på ett 90-minuterspass och sedan inte göra mer den veckan. Yoga är en livsfilosofi där vi gör så mycket än rörelser på en yogamatta.

Tips om jag känner mig rastlös under passet?

– Det är vanligt, speciellt när man just börjat. Bäst är att bara observera vad som sker och försöka fokusera på andetaget och de förnimmelser som pågår för stunden i sinnet och i kroppen. Då kan du få kontakt med att allt är föränderligt. Andningen förändras, kroppssensationer förändra och sinnet förändras. Var snäll mot dig själv och låta rastlösheten få finnas där helt enkelt.

Yogans underliggande uråldrig filosofi – vad är viktigast att veta?

– Det viktigaste är att vara nyfiken och ha ett öppet sinne. Det finns lite olika filosofiska system men enligt skriften Patanjali Yoga Sutras, med 196 verser, så handlar bara en vers om den fysiska yogan. De övriga berör sinnet och hur vi kan stilla sinnets rörelser. Men yoga är upplevelsebaserad, så frågan är: vad är ditt syfte men att yoga?

 

 

skarmavbild-2017-09-18-kl-13-51-27

AnneSophie Sjöblom
I KORTHET

ålder: 47 år.

bor: Pontonjärgatan.

gör: driver YogaDevi och Ashtangayoga Stockholm tillsammans med Pernilla Cristvall. Håller även i
workshops och utbildningar och arrangerar retreats och resor.

Yogaformer: I första hand undervisar AnneSophie i ashtanga- och yinyoga samt pranayama (andningsövningar).
”I våra studios har vi även chakrayoga samt mediyoga. Vi vill erbjuda något för alla.”

Aktuellt: 
Prova-på, introduktion till ashtangayoga varje onsdag kl.19.00-20.15.

Intensivkurs i ashtangayoga för nybörjare 22-24/9 samt 20-22/10.