14.07.17

Smyckad med budskap

Smyckad med budskap

Efter 15 år inom dansens värld bytte Linda Gribbe och Karin Andelius spår. De blev smyckesdesigner med en ideologisk inriktning och deras kreationer
har burits av både kronprinsessan Victoria, Sanna Lundell och Alexandra Pascalidou. I november firar deras företag Andeliusgribbe ett år i branschen med en helt ny kollektion för gala och fest.

Solidaritet, jämlikhet och mod. Det var vad affärskompanjonerna och vännerna Linda Gribbe och Karin Andelius kom fram till att deras smycken skulle representera, när de för två år sedan började arbeta med små, diskreta och stilrena produkter i form av armband, örhängen och halsband i guld eller silver – samtliga försedda med tänkvärda budskap.

– På samma sätt som en musiker tar ställning och sprider sina värderingar genom sina låtar vill vi integrera vårt sätt att tänka och leva i våra smycken. Det kan säkert låta antingen pretentiöst eller naivt – eller bådadera – men för oss är det här så mycket mer än något man bara hänger runt halsen, säger Linda Gribbe, vd för Andeliusgribbe.

På skrivbordet i skaparverkstaden breder små och stora ritningar ut sig. Här skissar och bollar Linda och Karin idéer som successivt tar en form de båda gillar och tror på.

– Vi har valt att rita för hand på papper och inte i dator, för vi upplever att en dimension försvinner när tekniken kommer in.

Smyckena tillverkas i Sverige, som ett led i företagets etiska hållning och tillverkningsmetoderna har de själva tagit fram. Produktionen är utlokaliserad på fabriker och verkstäder runtom i landet.

– Vi vill vara säkra på att våra produkter är framtagna under sjysta förhållanden, vilket svensk arbetsmiljölagstiftning är ett slags garant för.

Från virvlande dans till hantverk. Hur kommer det sig att ni valde att satsa på just smycken?

– Både jag och Linda älskar estetik. Jag är uppvuxen i en konstnärsfamilj så färg och form ligger nära till hands. Vi började dessutom bli mätta på att undervisa i dans och längtade efter något annat, en annan värld. Sedan saknade vi båda den här typen av smycken ute på marknaden, berättar Karin.

Hon och Linda lärde känna varandra

på danshögskolan i början av 2000-talet,

och har sedan dess varit fast sammansvetsade, både i arbetet som danspedagoger och som vänner. De delar samma humanistiska syn på livet och omvärlden, är engagerade i sociala frågor och håller filantropin nära hjärtat.

– Vi frågade oss hur vi skulle kunna arbeta med smycken utan att det bara skulle kännas tomt och utarmat. Hur kunde vi fylla det estetiskt vackra med någonting djupare? Jo, genom att ladda produkterna med – och inspirera till – goda gärningar, tankar och värderingar som vi tycker är viktiga. Nästa steg blir att knyta företaget till ett välgörenhetsprojekt, där vi går in med både med pengar, tid och engagemang. Men vi är inte riktigt där än, säger Linda.

Flera av budskapen på smyckena manar till eftertanke och är öppna för tolkningar. Ett av dem är dock både centralt och väldigt konkret och direkt kopplat till Lindas och Karins stora intresse: ”Don’t forget to dance”.

– Man får inte glömma att ha roligt. Jag och Karin dansar fortfarande tillsammans då och då. Vi går ut och klubbar helt en-kelt, och ger järnet på diskogolvet, säger Linda och skrattar.

Som affärskompanjoner kompletterar duon varandra väl. Karin är den kreativa idéesprutan som kanske inte alltid håller koll på värdsliga saker som tider och annat.

Linda är raka motsatsen: realistisk och expert på framförhållning och att hålla deadlines. De utgör med andra ord en till synes perfekt kombo för ett företag som kräver både kreativitet och fast styrning.

Själva försäljningen har rullat på sedan november i fjol och är till största delen nätbaserad, men för den som vill klämma och känna på produkterna finns tre åter-försäljare i Sverige: boutiqen Gabucci Donna och hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm, samt Nääs Fabriker Hotell & Restaurang utanför Göteborg.

Ursprungslinjen består av ett tjugotal grundmodeller som går att variera i storlek och material (guld eller silver). I skrivande stund håller Linda och Karin som bäst på att ta fram nya produkter inför ettårsjubiléet och i planerna finns också en pop up-butik tillsammans med ett klädmärke.

Den nya kollektionen kommer vara försedd med texten ”The secret ingredient is always love”, medan de nuvarande har budskap som ”We not me” och ”Freedom equality sisterhood” – alla människor är lika mycket värda oavsett kön eller usprung.

– Vi lever i ett land där vi kan ifrågasätta och utmana patriarkala strukturer. I Sverige, till skillnad från många andra länder, får vi och har möjlighet att kämpa för lika rättigheter, säger Karin Andelius.

– Men vi är inte några arga feminister, utan glada feminister som älskar livet.

 

skarmavbild-2017-07-14-kl-13-41-51

Linda Gribbe I KORTHET

ålder: 40 år.

familj: Make, fyra söner 

mellan 10 och 3 år.

Bor: Beckomberga. 

gör: Grundare och delägare i smyckesdesignföretaget 

Andeliusgribbe.

Övrigt: Älskar dans.

Karin Andelius I KORTHET

ålder: 35 år.

familj: Särbo, två barn, 9 och 7 år från tidigare förhållande, samt två bonusbarn, 6 och 3 år.

Bor: Vällingby.

gör: Grundare och delägare 

i smyckesdesignföretaget 

Andeliusgribbe.

Övrigt: Älskar dans.