05.11.18

Sätter mattan i första rummet

Sätter mattan i första rummet

Hållbar, skräddarsydd, snygg, och prisvärd. De kriterierna hade Lotta Ågerup och Sofia Carlson i fokus när de drog igång Swedish Rags. Deras skandinaviska tidlösa trasmattor och kuddar är här för att stanna.

Strawberry Field, Sweet Apple och Sandy Beach. Kärt barn har många namn och det stämmer bra in på de puderrosa, ljuvt äppelgröna och sandfärgade mattor och kuddar som ingår i Swedish Rags sortiment. En stilren design som även går hem utomlands – återförsäljare finns i både USA, Storbritannien och Norge.
– Swedish Rags är vår bebis, vi har skapat något vi vill se i våra egna hem, säger Lotta Ågerup.

Det var reklamföljetongen om Ica-Stig som förde dem samman för nio år sedan, Sofia Carlson och Lotta Ågerup. Sofia var då projektledare på Ica och ytterst ansvarig för reklamkampanjen, Lotta var och är art director på King, reklambyrån som står bakom den populära Ica-såpan. De fann snabbt varandra och det tog inte lång tid innan de insåg att det utöver jobbet med reklam fanns fler gemensamma nämnare. Inte minst intresset för inredning och design kombinerat med entreprenörskap.

Och det som från början var en kundrelation blev med tiden så mycket mer – nu är de nära vänner samt kompanjoner och delägare i Swedish Rags. Att de dessutom bor med sina respektive familjer endast några minuter från varandra i Bromma och har tre barn var i samma åldrar har svetsat dem än mer samman.

– Vi var båda föräldralediga med våra yngsta barn 2009 och tog långa promenader där allt och inget avhandlades.
Av någon anledning började vi prata om att måttbeställda trasmattor, tillverkade i naturmaterial och hållbara ur klimat- och miljöhänseende var svåra
att hitta. Och de få som fanns på marknaden kostade skjortan. Så vi bestämde oss för att själva skapa drömmattan. Att återanvända överbliven textil som ändå skulle kastas tilltalade oss och det är ju trasmattans grund, säger Lotta.

2016 drog Swedish Rags igång. Resultatet blev ett egenutvecklat koncept som bygger på ett modulsystem i 80-centimetersbitar som fogas samman till större enheter. Modulerna vävs för hand i den fabrik i Indien som inredningsföretaget Linums grundare Sven Kempe startade på 1960-talet. Här har goda arbetsförhållanden och hållbarhet alltid stått i centrum. Till exempel sker infärgningen i ett slutet system där vattnet återanvänds och samtliga produkter är certifierade enligt Oeko-Tex, vilket garanterar att de inte innehåller ohälsosamma kemikalier.

– Min familj är nära vänner med familjen Kempe. Som 14-åring fick jag följa med och hälsa på den indiska familj som drev och fortfarande driver produktionen. Jag och Sofia har nu byggt upp en egen relation med dem, vilket ger full transparens i allt vi gör. Det känns bra för alla parter, berättar Lotta, som är den i duon som står för design, hemsida och grafisk utformning, medan Sofia är administratören som sköter lager, logistik och ekonomi.

Till en början tog de båda nyblivna entreprenörerna tjänstledigt för att rulla igång verksamheten, dock utan att riktigt ha insett vad de gett sig in på och med
en oklar rollfördelning.

– Det var en tuff period och vi gjorde allting själva. Vår ambitionsnivå och takt var lika hög som hos en stor reklambyrå eller livsmedelsjätte och vi hade sagt att det personliga engagemanget skulle bli vår ledstjärna och trista saker som excel-ark, powerpoint och marknadsundersökningar skulle styras bort i möjligaste mån, vilket i efterhand kan ses som lite naivt, säger Sofia samtidigt som hon hänger upp några mattor på ett balkongräcke inför vår fotografering.

Lotta tar upp tråden:
– I dag driver vi Swedish Rags parallellt med våra ordinarie jobb och hämtar andan lite och surfar på vad vi hittills byggt upp. Vi är trygga med produkten och tanken är att företaget ska ges tid att blomma ut ordentligt. Nästa steg är en samarbetspartner i någon form eller att vi blir del i ett annat större varumärke. Ingenting är bestämt, det får ta den tid det tar, men vi funderar i de banorna.

Swedish Rags mattor och kuddar går att hitta i Svenskt Tenns inredningsateljé och de förekommer flitigt i olika inredningsmagasin. Återförsäljare är bland andra Home Market på Ålstensgatan, Plan ett på Östermalm och Kvarnbacken Inredning i Ljugarn.

Som kund kan man kombinera färger, mönster och mått i stort sett som man vill inom ramen för modulsystemet.
Rutigt, två- eller trefärgat, randigt, en-färgat. Litet eller stort. Långt eller kort. Samt att mönster och färger i sortimentet är bestående och inget som ändras för att passa aktuella trender.
– Jag tror att vi människor längtar mer och mer efter det genuina, det hållbara. Och trasmattan är precis det, ett hantverk som bara blir vackrare med tiden. Sedan är den ljuvlig att sätta fötterna på, säger Sofia.

 

ska%cc%88rmavbild-2018-10-05-kl-13-55-58

ska%cc%88rmavbild-2018-10-05-kl-13-54-42 ska%cc%88rmavbild-2018-10-05-kl-13-54-27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEXT och foto: Mia Wibacke Bornberger