16.01.17

Rolls-Royce nya ansikte

Rolls-Royce  nya ansikte

En kvinna med vingar har i drygt hundra år banat väg för bilarnas crème de la crème: Rolls-Royce. När varumärket introduceras i Sverige, av Danderydsbaserade bilhandlaren Callisma, är det en ny kvinna som har tagit täten.

Regnet ligger som en matta i luften och Rolls-Royces modell Dawn är randig av väta när den kommer mot mig.

I förarsätet, med fotsulan mot bilens 563 hästkrafter, sitter Helena Kepinski, varumärkeschef i Sverige.  Sedan juni har hon rattat den brittiska lyxbilen i tjänsten och idag ska vi göra en mini-roadtrip tillsammans. Vädret tillåter inte att vi äter picknick längst vägen, eller att vi kör nercabbat som planerat – men vad gör det när interiören är designad för att vila både ögon och kropp i?
Fötterna landar på en fluffig mjuk matta och ryggen får en behaglig massage när jag stigit in i kupén. Flickfångardörren stängs majestätiskt bakom mig genom en knapptryckning. Här finns gott om plats att sträcka ut benen och Helena gör gällande att bilen har högt i tak även när vi kör med suffletten på. Hon är pratsam och nyfiken, berättar utan omsvep vilka hennes drömkunder är och avslöjar hur många bilar hon planerar sälja i Sverige, Norden och Baltikum.

Hennes öppenhjärtlighet förvånar mig inte, vi känner varandra sedan uppväxten. Jag minns henne som farträdd, att hon alltid stod på bromsen när vi cyklade ned för branta backar. När hon åkte på min pakethållare höll hon för ögonen av skräck. Nu styr hon elegant den stora, nästan 5,3 meter långa, automatväxlade bilen bort från Djursholm och ut på E18. Gasar.

– Det är ju skillnad! Då cyklade vi, nu sitter jag ju trygg och säker i världens bästa bil, säger Helena.

Vi tar höger mot Vaxholm och gör samma route som veckan innan, när Sveriges samlade motorjournalistkår fick möjlighet att provköra Rolls-Royce modeller under ett lanseringsevent. På den slingriga Bogesundsvägen, som är populär bland motorcyklister, uppför sig den tunga bilen, på över 2,5 ton, som en riktig lady: mjuk och följsam. Hon är bekväm snarare än sportig. Helena Kepinski har liknande egenskaper. Visserligen spelar hon tennis och springer ett maraton varje vecka men däremellan äter hon gärna handgjorda praliner med hög kakaohalt.

– Jag vill omge mig med vackra saker. Livet är för kort för att snåla och jag väljer att njuta av livets goda på de sätt jag kan. Jag dukar alltid med finporslin, även till vardags, och jag väljer varumärken som har själ, som jag kan identifiera mig med, säger Helena.

Motorn gör obesvärat, utan väsen, sitt jobb. När vi närmar oss Bogesunds slott indikerar en mätare på instrumentbrädan att vi endast använder 80 procent av Dawns kapacitet. Helena har inte heller lagt in högsta växeln än, ändå har hon redan sålt fler bilar än hon vågat hoppas på. Mer sifferspecifik än så vill hon inte vara. I fjol såldes 3 785 bilar i världen. Tio år tidigare, 2005, var siffran 796. I Sverige finns ett drygt 30-tal Rolls-Royce-ägare och senaste åren har det sålts en till två bilar per år. Showroomet på Birger Jarlsgatan blev det 131 försäljningsstället i världen och antalet sålda bilar förväntas mångdubblas sedan invigningen den 6 oktober. Helena siktar på att sälja fler än tio bilar per år.

Är det högt eller lågt räknat? 

– Realistiskt. Vi jagar inte volym. Det ska vara en unik och personlig upplevelse att äga och köra en Rolls.

Hur många bilar tror du kommer finnas i Danderyd när du lagt in en högre växel?

– Att se en Rolls-Royce på gatorna kommer bli vanligare men det finns en gräns för hur många bilar som tillverkas. På fabriken i Goodwood byggs det i princip alltid en bil mindre än vad som efterfrågas.

Kommer bilarna finnas på Callisma Danderyd?

– Ja, det kommer alltid gå att provköra och se bilarna där och på Birger Jarlsgatan 24. Men det krävs att man bokar ett möte för provkörning.

Hur ofta kommer du vara i Danderyd? 

– Min huvudplacering är på Birger Jarlsgatan men jag kommer vara i Danderyd en eller ett par dagar i veckan.

Du är varumärkeschef, vad innebär det? 

– Jag kommer ge Sverige, Norden och hela Baltikum möjligheten att uppleva och erfara Rolls-Royce på ett sätt som passar vår marknad. Här i Sverige har vi inte samma preferenser och önskemål som kunderna i till exempel Asien.

Vad gör dig mest lämpad för jobbet?

– Jag har jobbat med olika varumärken i många år, senast med Audi, mitt intresse för varumärken är stort och jag tycker om att möta kunder. När du vill köpa en bil så underlättar jag för dig att hitta modellen och detaljerna som passar just dig.

Beskriv en typisk Rolls-ägare!

– En person som tycker om att köra bil och som har bestämt sig för att vara värd det bästa, utan att bry sig om vad andra tycker eller tänker om det. Många kunder är framgångsrika entreprenörer, de har höga krav och kan köpa i princip vad de vill. Bilen är inget för velpottor. Hade jag pengarna skulle jag köpa en.

Finns det fördomar om varumärket som du vill tvätta bort?

– Ja, att bilen skulle vara svårkörd och kräver chaufför. Det stämmer inte. Rolls ska köras för att upplevas bäst. Den är som ett favoritklädesplagg, eller som min älskade Chanelhandväska – den skulle jag aldrig låna ut.

Förutom bilen, vad får jag om jag köper en Rolls-Royce?

– Ett proffsigt och personligt bemötande. Tre års service och förstås exklusivitet. Jag upplever att jag blivit nära vän, nästan familj, med flera av våra kunder. För att jag ska kunna ge bästa service och erbjuda en skräddarsydd bil behöver jag förstå vad du gillar. Jag lär känna de flesta väl.

I Vaxholm byter vi chaufför och jag får möjlighet att tygla Dawns 6,6 liter stora tolvcylindriga motor. På fem sekunder kan hon gå från 0 till 100. Jag är inte i närheten av att köra topphastigheten (250 km/h) men får ett adrenalinpåslag bara av att sitta bakom ratten. Plötsligt erinrar jag mig mitt första möte med

Rolls-Royce på 90-talet, minns att det också gjorde mig fladdrig i magen. Medan vi kör tillbaka mot Djursholm lyssnar Helena på historien om hur jag följde med en barndomsvän in på hans pojkrum. Där, i hans skrivbordslåda med lås, som endast öppnades bakom stängda dörrar, mötte jag Spirit of ecstasy för första gången. Helena ojar sig.

– Numera går det inte att bryta av henne. I parkeringsläge är hon infälld i bilen och skulle någon ta i henne med våld så fälls hon automatiskt in, säger Helena.

Utanför Villa Pauli demonstrerar hon säkerhetsåtgärden och den vingprydda damen drar sig hastigt tillbaks, in under plåten. Historien gör gällande att den halvnakna kvinnan på kylaren är en avbild av Eleanor Thornton, som var älskarinna till Rolls-Royceförkämpen lord Montagu of Beaulieu. Deras kärleksaffär var en hemlighet. Men nu är hon allt annat än hemlig. I snart hundra år har kvinnan varit märkets ansikte utåt, med näsan vänd mot fartvinden och stjärten mot föraren. Helena Kepinski ser inget gammalmodigt med att ha en kvinna som kuttersmycke, utan kommenterar kort och gott att, ”kvinnor är vackra, de ska sättas på piedestal.” Samma sak gäller hennes kunder. Hon månar om deras exklusi-vitet precis som varumärket alltid gjort, vilket historiskt har lockat kungligheter, presidenter, popstjärnor, idrottsgiganter och de riktigt rika att välja en bil från den engelska fabriken.

– Att köpa en skräddarsydd bil är inte konstigare för våra kunder än att de köper en skräddarsydd dräkt eller kostym, säger Helena. Nyligen besökte Helena Goodwood där hon fick se hur bilarna byggs. Fabriken ägs sedan 1998 av BMW och sedan 2003 har de tillverkat bilarna.

– Rolls-Royce står för samma sak idag som det gjorde för 100 år sedan: passion, exklusivitet och perfektion. Under mina besök i Goodwood slås jag av hur väl det stämmer även på tillverkningsstadiet. Fabriken är som en tomteverkstad där hantverkare med stolthet skapar kundernas specialbeställda detaljer. Jag skulle vilja påstå att de är konstnärer.

En hotellägare har vid ett tillfälle beställt 30 bilar med kupéinredning som återspeglar inredningen i hans hotell-lobbys. En annan kund önskade teak-panel med ett motiv skapat av guldmosaik, medan en tredje valde finaste sammet till kupétak och säten. Helenas egen drömbil har stjärnhimmel i kupén, beige skinnklädsel med färgade sömmar och en ratt klädd i två olika skinn-nyanser. Det obligatoriska paraplyet, som är infällt i bildörrarna, skulle få en personlig färg med hennes initialer på. Att förverkliga andras drömmar är en ynnest och hon ser inga gränser för vad som går att göra: varför inte klä panelen med virke från den egna trädgården eller skapa ett personligt konstverk i kupétaket? I nästa andetag beskriver Helena bilarna som okonstlade.

– Våra bilar är inte vräkiga, en Rolls- Royce har en självsäkerhet på ett sofistikerat sätt, säger hon och citerar Ingrid Bergman:

– Be your self! The world worships the original.