16.01.17

Pr-geniet bakom Djursholmslimpan

Pr-geniet bakom Djursholmslimpan

Djursholms Anna Cardelius omnämns som ett pr-geni för sitt arbete med konditoriet Haga Tårtcompani & Bageri. Sedan premiäröppningen har Lady Gaga varit kund, de har nominerats till DN:s Gulddraken två år i rad och nyetableringarna duggar tätt – liksom uppdateringarna i sociala medier. Nu ska kondiskonceptet, och bageriets Djursholmslimpa, kanske till New York – och Danderyd!

Djursholmslimpa, varför heter ert bröd så? 

– Det är en variant av Skogaholmslimpan och eftersom jag bor här blev det ju Djursholm… den är lite sötare, lite finare och lite saftigare. Vi gör det mesta på bageriet med glimten i ögat. Djursholm som ort är väldigt laddat för många kunder och det är flera som har svårt att säga att de vill ha en Djursholm. Det är sjukt kul.

På två år har ni öppnat tre konditorier. Vilken är nyckeln till framgång?

– Att ha riktigt bra produkter som är schyssta rakt igenom. Att visa produkterna på ett attraktivt sätt och kommunicera att man har dem. I vårt fall har det handlat om att vara personliga. Jag och min kollega, konditorn Oscar Målevik, står bakom allt vi gör. Vi är varumärket.

Du har kallats för pr-geni. Varför? 

– Redan från början har jag använt mig av sociala medier, My newsdesk och kontakter. Att hela tiden konsekvent uppdatera alla kanaler och försöka hitta en spännande twist på allt. Det handlar mycket om fingertoppskänsla och om rätt tonalitet. Vi har valt att bjuda på oss själva, göra allt med glimten i ögat. Det har varit framgångsrikt i vårt fall.

Tips för att lyckas?

– Hitta rätt uttryckssätt, rätt bildmaner, det som känns rätt för ditt företag och dina produkter. Använd rätt tonalitet. Var konsekvent i dina uppdateringar och lär känna din målgrupp.

Hur mycket tid lägger du på att uppdatera sociala medier?

– Det är väldigt olika men ofta gör vi ett inlägg varje dag.

Vilka visioner har du för Haga Tårtcompani?

– Vi vill naturligtvis växa, men vi vill göra det med stil. Det får inte gå för fort och det får inte vara på bekostnad av kvaliteten. Vi vill behålla samma känsla som vi har nu men är hungriga, vill vidare… Oscars och min hemliga dröm är ta konceptet utomlands. Vi letar efter potentiella platser och ska åka på en liten tripp till New York snart.

Spännande! Men när öppnar ni i Danderyd?

– När, och om, rätt tillfälle ges. Om någon erbjuder oss ett fördelaktigt kontrakt eller att vi ser potentialen. Det finns en gammal blomsterhandel i Stocksund, det huset skulle vara kul att bygga om. Djursholms torg är också trevligt. Det har hänt så mycket här sedan jag flyttade ut för tolv år sedan. Men jag är lite rädd för att verka där jag bor. Jag tycker det är skönt att vara lite anonym.

Lady Gaga anlitade er när hon var i Sverige. Fler beställningar som du är stolt över? 

– Jag är väldigt stolt över att få vara en del av så många vänner och kunders firande. Alla som har beställt tårtor till dop, bröllop, födelsedagar och disputationer. Jag är sååå tacksam för det förtroendet. Om jag ska nämna en bland alla så var det nog tårtorna som vi gjorde till Astrid Lindgrens barnsjukhus, barn och hjärtcentrum. De firade att de infört en ny operationsteknik som varit lyckosam. Vi gjorde väldigt fina tårtor med katter och hjärtan. Det var fint.

Önskebeställningar 2016?  

– Beställningar från Haga Slott vore kul men annars allt som utmanar oss i vår kreativitet och vår ork.

Tidernas godaste bakverk? 

– Mini-prinsesstårtor. Jag kan äta hur många som helst. Alltid när de bakas sparas en eller två till mig. I augusti när jag hade stor fest gjorde Oscar och konditorerna flera hundra miniprinsessor i olika färger, helt sagolikt gott och väldigt dekorativt.

Entreprenör som inspirerar dig?

– Jag beundrar alla som vågar, som inte bara snackar. Det är ett väldigt stort steg att ta från att man har en idé till att verkligen genomföra den. Det är sjukt läskigt och tufft i början. Jag beundrar alla de som har orken, vågar ta den ekonomiska risken, som jobbar hårt och som skapar sysselsättning.