17.01.17

På jakt efter det allra senaste

På jakt efter det allra senaste

I Stockholms innerstad är vi ivriga att renovera och plockar snabbt upp den senaste trenden. Men vad är det som gör att vi bryr oss så mycket om våra hem? Och vad har vi att vänta av 2017? Vasastan magasin har träffat en trendspanare, en inredningsbloggare och kreatörerna bakom den nyöppnade konceptbutiken Perspective Studio för att försöka förstå vår längtan efter det perfekta hemmet.

Stefan Nilsson är ofta  på resande fot, men befinner sig för tillfället på sitt galleri på Kammakargatan. Han är ”Trend-Stefan” i tv-rutan och hörs ofta i radio, därtill driver han Designbloggarna.se. För att kunna ge sina bästa tips om mode, mat och design reser han jorden runt i jakt på spirande trender, och ska med sitt känsliga väderkorn avgöra om de kommer till Sverige eller ej – där Stockholm vanligtvis är första anhalten.

– Stockholm är en väldigt trendintresserad stad. Vissa pratar ju om den Stockholmska ”trendängsligheten”, men jag vill prata om det som en positiv egenskap. Jag menar att det handlar om en nyfikenhet, säger Stefan.

Nyfikenheten på det allra senaste daterar han så långt bak i tiden som hundra år, när många lämnade bondesamhället och urbaniseringen tog fart. Så småningom påbörjades ett modernt folkhemsbygge och med politikerna i spetsen förvandlades Sverige till ett föregångsland. Att ha ett vackert och modernt hem var och är, enligt Stefan Nilsson, delvis en fråga om moral.

– I dag har vi inte politiker som säger åt oss hur vi ska ha det hemma, utan det är åsiktsmaskiner, sådana som jag. Kanske är det så att ”Trend-Stefan” ersätter folkhemmet? säger Stefan och skrattar.

– Jag menar inte att man ska ta det på så stort allvar, men vi tycker om att lyssna på auktoriteter. Det är därför vi i Sverige har nittio månadstidningar med inrednings-fokus. Det är helt otroligt! Jämför det med Tyskland, som har tre. Och då är frågan varför? Jo för håller vi koll på vår inredning och är uppdaterade så är vi bra människor. Det är inte lika viktigt i Tyskland, där har man ett mycket högre politisk engagemang än man har i Sverige, till exempel.

Auktoritetsstyrda och nyfikna, -men samtidigt måna om att inte sticka ut. Trenderna som får fäste i Stockholm rör sig snabbt – och brett. Därför kan det allra trendigaste också uppfattas som homogent. Så den här nyfikenheten är motsägelse-full, för vi har den här nyfikenheten på nya saker, men vi är nyfikna på samma nya saker, säger Stefan.

Med 2017 i kikarsiktet tror Stefan att vi trots allt kommer att våga ta ut svängarna lite mer. Den vita kakelväggen, skärbrädan i trä och den rostiga lampan som synts i varenda Hemnet-annons från Stockholms innerstad får konkurrens från influenser från Mellanöstern, Asien och Afrika. Stefan siar att flyktingströmmen som pågått under det senaste året har påverkat oss både på ett djupt och ytligt plan.

– Det gör att vi nu kommer att lämna den skandinaviska stilen för att bli mer etnisk, för vi vill närma oss den här kulturen och försöka förstå Kelimmattor. Vi vill förstå relationen till hantverk i de här regionerna.

Men den största trenden är ”zero waste”. Miljöfrågan når nya toppnivåer det kommande året, gissar han. Företag som inte adresserar miljön bör se sig uträknade och hållbarhetsidealet kan ta sig uttryck som att skippa isen i drinkarna på cocktailpartyt och använda kylda glas i stället. Köken kommer vi fortsätta att renovera, men kanske funderar vi ett extra varv över vad vi kan använda det utslitna materialet till. Trots att det är hans jobb att nosa reda på trender och berätta för andra vad som är på gång tycker inte Stefan att man slaviskt ska följa trender, utan se det som en analys att förhålla sig till.

– Följer man trender blir man ju helt personlighetslös, däremot får man vara nyfiken och haka på saker man tycker är spännande eller skita i det också. Vissa tänker att nu måste jag ha den där vita kakelväggen i köket, annars får jag inte min lägenhet såld, men skit i det säger jag. Gör din grej, ha det personligt, jag menar hur viktigt är det att ha en vit kakelvägg som alla andra?

Sa han vitt? Även om bostadsannonserna fortfarande envisas med ljust och fräscht har det börjat hända saker på inredningsbloggarna och de hippaste Instagramkontona. Kalkfärger i grått, blått, grönt och rosa syns på väggarna i annars skandinaviskt stilrena hem. På väggarna inne hos nyöppnade designbutiken Perspective Studio på Sankt Eriksplan anar man penseldragen i den ljusgrå kalkfärgen.  En motreaktion mot det rena och perfekta som dominerat de skandinaviska hemmen på senare år, menar Robin Klang som äger och driver butiken tillsammans med sambon Ejub Bicic.

– Den här kalkfärgen på väggen skapar en väldigt vacker karaktär, det blir en mer varm känsla än det kritvita. Mer personlighet och mer värme är definitivt på väg – och färger. Naturfärger blandat med dova pasteller i linne till exempel, sammet och mocka tillsammans med skira, brända toner. Vinrött och terrakotta är tillbaka under hösten, säger Robin Klang.

I butiken samsas högblanka föremål, som deras egentillverkade spegelbord, med fårade krukor som grävts upp ur risfälten i Kina och transporterats till Stockholm. Urvalet är litet, men genomtänkt.

-Wabi-sabi som det kallas är en japansk estetik från början som kommer från ett sätt att leva i nuet. Ingenting behöver vara perfekt, utan man ser tjusigheten i något som är föråldrat. Det är ett väldigt tålmodigt och naturvänligt sätt att leva i sin vardag, att blanda nytt med gammal och leva i harmoni. Det är en zen-filosofi som går genom hur man lever till hur man inreder.

Allt som syns är till salu, från doften i butiken till växterna i krukorna till belysningen på väggarna. Robins personliga favorit är lamporna från New York-märket Workstead. De säljs bara på ett till ställe i Sverige (Göteborg) och det blev många samtal till Manhattan innan tillverkarna lät Perspective Studio sälja lamporna.

– De är helt fantastiska och blir som ett konstverk för rummet, de är vi extra stolta över.

Att kunna erbjuda något som inte redan finns på marknaden i Stockholm var en stark motivation till att Ejub och Robin öppnade sin butik. Tanken är att de ständigt ska utmana sig själva, och kunden, genom att inte ta in samma saker gång på gång, utan ständigt leta nya uttryck och produkter. Robin Klang delar Stefan Nilssons uppfattning om att Stockholmare är nyfikna, men också i behov av bekräftelse från omvärlden.

– För att folk ska våga krävs det att några trycker på knappen och säger att det är godkänt. Ja, men så är det, tyvärr. Det är några makthavare som har visat upp att det här är spåret man ska gå på och nu kommer den stora massan sakta men säkert att följa efter.