12.07.17

”Öva på att vara tacksam för det du redan har runtomkring dig”

”Öva på att vara tacksam för det du redan har runtomkring dig”

Är det verkligen möjligt att man kan bli lyckligare med hjälp av tankens kraft? Och hur gör man i så fall? För att ta reda på det har Nacka paper träffat Nackabon och inspirationskonsulten Lili Öst som lär oss om attraktionslagen och hur den kan hjälpa oss att må bättre.

Du säger ju att man kan tänka sig lycklig, men hur?

– Det viktigaste är att bli medveten om sitt eget fokus och se över hur man tänker, hur ofta och hur länge. Se till att ta kommandot över dina tankar och känslor istället för att låta dem ta över dig. Det första jag lär mina klienter är hurattraktionslagen fungerar och hur vi i samklang med den kan må bättre och skapa de resultat vi vill ha.

Attraktionslagen, vad är det för lag?

– Attraktionslagen, eller lagen om attraktionskraften som den också kallas, är en universell naturlag som fungerar så att lika attraherar lika. Allt i universum är vibrerande energi, även du och jag och våra tankar och känslor. Ju mer du tänker en tanke, desto mer vibrerar den. Och när den vibrerar blir den magnetisk och drar till sig liknande tankar och känslor.För att göra bilden enklare kan du föreställa dig att du är en stor magnet där två likheter dras till varandra.
De tankar du tänker ofta och mycket blir magnetiska, de tankar du tänker lite av blir mindre magnetiska och de tankar du aldrig tänker blir inte alls magnetiska. Alltså, det du fokuserar på drar du till dig mer av. Och just därför är det så viktigt att vi tänker positivt, har fokus på det vi redan har som är bra och det vi vill bjuda in mer av.

Men tänk om jag exempelvis förlorat jobbet, då måste jag väl få ha negativa tankar och känslor?

– Självklart måste de negativa känslorna få rum, men de får inte ta över. För varje gång du ältar en negativ tanke som skapar en negativ känsla så jobbar du aktivt på din magnet. Sluta vattna den plantan och försök istället att fokusera på det som redan är bra runtomkring dig. Jag brukar säga att det svåraste är att stå mitt i dyn men ändå fokusera på ängen bredvid. Men hur svårt det än är, behöver vi öva på just det, för attraktionslagen är inte värderande, den speglar bara vårt fokus.

Har du något tips på hur vi kan lätta de negativa känslorna?

– Istället för att fastna i sorgen över varför du exempelvis förlorade jobbet kan du jobba med något jag kallar tankelättnader. Det är hela tiden känslan i magen som är den som är viktig för oss att ha koll på. Och alla tankar har en känsla som hör till. Om du plockar fram ett positivt minne så aktiveras känslan som hör till och eftersom vår hjärna bara kan koncentrera sig på en tanke i taget, ersätter du dina negativa tankar som ger en negativ känsla, med en tanke som ger dig en lite lättare känsla i magen, vilket då även ändrar din magnet. Ett tips är att skriva ned positiva minnen när du känner dig lätt om hjärtat så du har lättare att få access till dem när det känns tungt.

Varför är det så lätt att fastna i negativa tankemönster?

– Därför att vi är negativt styrda från början. Redan på savannen lärde vi i vårt beteende att det värsta kan hända och det beteendet ligger lagrat i kroppen på oss och inget vi kan göra något åt. Att tänka positivt är ett aktivt val som är en färskvara!

Hur bryter vi det och tar kommandot över våra tankar?
– Det är otroligt lätt att fastna i negativa tankemönster och älta sådant vi ändå inte kan påverka. Och att fastna i ett sådant mönster är nog det värsta som vi kan göra mot oss själva, för det gör att vår magnet bara drar till sig mer av samma elände. För att bryta ett oönskat beteende måste vi först och främst bli medvetna om hur vi tänker och vad det genererar. Sluta sen att fokusera på det som inte funkar i ditt liv och ha istället ditt fokus på det du vill ha mer av.

Hur många tankar tänker vi per dag?

– Mellan 60 000 till 70 000. Och 99 procent av de tankar vi tänker idag är en upprepning av de tankar vi tänkte igår och kommer tänka imorgon. Om du inte gör en medveten förändring i ditt sätt att tänka.

Lever du själv som du lär?

– Absolut! I mitt hem finns deviser överallt som hjälper mig att hålla fokus. I köket har jag en plakett där det står ”If you can dream it you can achieve it”. Jag har också en tavla där det står ”Do more things that makes you happy” och i badrummet har jag texten ”Today is the day”. Den texten kollar jag på varje morgon och tänker på dagens alla möjligheter.

Slutligen, vilka är dina fem bästa tips för att må så bra som möjligt?

– Öva på att se och uppskatta allt det härliga som du redan har runtomkring dig. Stort som smått. Inget är för litet för att uppmärksammas.

– Känslan i magen är den viktigaste. Försök hitta en så god känsla som möjligt i alla situationer. Känner du en jobbig känsla i magen, fråga dig om du vill ha mer av den. Om svaret är nej, behöver du fokusera annorlunda i tanken.

– Skippa negativa nyheter om svält, död och katastrofer precis innan du lägger dig för då tar du med dem känslorna i sömnen. Titta gärna på nyheter men gör det ett par timmar innan läggdags.

– Innan du går ur sängen på morgonen fundera på vad du har att vara glad för, vad som redan fungerar bra och bestäm dig för i vilken känsla du vill ta dig an dagen.

– Och innan du somnar för kvällen, tänk på vad som varit det bästa med dagen och förstärk den positiva känslan så mycket du förmår.

skarmavbild-2017-07-12-kl-10-51-28