25.06.18

”När ridån går upp måste vi leverera”

”När ridån går upp måste vi leverera”

Hon växte upp i Danmark, har en norsk pappa och svensk make. Sedan 2015 är hon chef för en av världens äldsta orkestrar. Bromma Magasin har träffat tonsättaren Helle Solberg, som lämnat länsmusiken i Småland för Kungliga Operans orkester, Kungliga Hovkapellet.

Du var tidigare länsmusikchef i Jönköping – numera är du verksam som orkesterchef på Kungliga Operan. Blev det som du hade tänkt dig?
– Ja och mer därtill. Jag hade inte arbetat med opera tidigare så det var en spännande utmaning att bli en del av en sådan här anrik och framgångsrik institution. Varje dag pågår en otrolig process där hundratals personer ska fungera tillsammans, allt från scenarbetare till musiker och sångare. Det är fullt fokus på att klockan 19 går ridån upp och då måste vi leverera.

Kungliga Operan har i år skapat ett interaktivt säsongsprogram. Berätta.
– Via Operans app kan man uppleva det fysiska programmet i AR, augmented reality. Det fungerar som så att man håller mobilen över en sida och då scannar appen sidan man tittar på och börjar spela musik som hör till just den föreställningen. Jag vet i nuläget inget annat operahus som har en sådan lösning – vi är väldigt stolta över årets program och dess utformning.

Hur ofta sitter du i publiken och följer Operans föreställningar?
– Väldigt ofta, jag är med på alla premiärer. Dessutom in-går jag i ledningsjouren, vilket innebär att jag är på plats vid föreställningar minst tre–fyra kvällar i månaden. Det finns alltid minst en chef här om något oförutsett skulle inträffa.

Det var precis vad som hände vid premiären av Dracula i november, då några rökmaskiner drog igång brandlarmet.
– Ja, vi fick utrymma lokalerna och det fungerade hur bra
som helst. Jag var imponerad av alla medarbetare och av publiken som skötte evakueringen exemplariskt. På sätt och vis var det kanske bra att det hände – en övning i skarpt läge.

Nämn en föreställning som gjort starkt intryck på dig.
– Nixon in China, som vi gjorde hösten 2016. Den handlade om expresidentens första besök i Kina och hans möte med Mao Zedong under kalla kriget. Musiken var väldigt mini-
malistisk och flytande och jag föll nästan in i trans. Den gav mig gåshud, vilket jag sällan får nuförtiden.

Hur hamnade du i Bromma?
– När vi skulle flytta hit 2015 var bostadsmarknaden glödhet, vi satt i Jönköping och Hemnet-surfade men hann inte ens till visningarna innan lägenheterna var sålda. I samband med att jag skulle jobba här några dagar åkte vi till Mariehäll för att titta på en charmig lägenhet från 1913 som vi fastnat för på nätet. Sedan gick allting blixtsnabbt, vi skrev på dagen efter och flyttade in två månader senare. Och det känns toppen,
vi trivs bra här.

Din man är också musiker och arbetar på Folkoperan och era två tonåringar går på skolor med musikinriktning. Det är musik för hela slanten i familjen?
– Det är roligt, men vi är lite försiktiga med att rekommendera barnen att bli musiker. Nu har det gått bra för oss båda, men det är en tuff bransch.

Finns det någon musik du aldrig skulle lyssna på?
– Vi har alla olika musikstil och smak inom familjen så jag får en dos av det mesta. Kanske står jag över de hårdaste formerna av heavy metal.

Vad står på programmet i höst?
– Vi inleder som vanligt med vår stora utomhuskonsert på Gustav Adolfs torg den 18 augusti, som är en del av Stockholms Kulturfestival. Veckan efter medverkar orkes-tern på Östersjöfestivalen, och framför Verdis requiem i Bergwaldhallen. Vi gör också Madame Butterfly av Puccini och baletten Törnrosa för hela familjen, samt har premiär med en ny opera, Tristessa, skriven av Jonas Söderman Bohlin.

Om du inte arbetade här, vad skulle du göra då?
– Då skulle jag sitta hemma och skriva musik. Jag har en hemlig dröm om att när jag går i pension om 20 år då ska jag bli kompositör igen. Det var som det jag inledde min karriär.

Du är född och uppvuxen i Danmark, har en norsk pappa och en svensk make. Saknar du Danmark?
– Jag säger fortfarande ”hem” om Danmark, vi har släkt och vänner där och är ofta och hälsar på. Det tog några år att växa in i det svenska samhället. Mina kolleger tyckte nog att jag var väldigt dansk i början, mer rakt på sak.
Jag var den som slog näven i bordet och sa att nu får det vara färdigpratat, det är dags att faktiskt göra något. Numera vet jag väldigt väl vad som passar sig och inte och jag älskar Sverige.

 

ska%cc%88rmavbild-2018-06-25-kl-11-25-30

Helle Solberg
I KORTHET

ålder: 49 år.

familj: Make 47 år, dotter
och son, 15 respektive 18 år.

bor: Mariehäll.

gör: Orkesterchef
på Kungliga Operan.

bakgrund: Född och
uppvuxen i Danmark. Tonsättare
och kompositör, utbildad vid London
Royal College of Music. Har bland annat skrivit filmmusik för BBC World.
Projektledare och producent
för Musik i Syd, chef för Smålands
musik och teater i Jönköping.
Sedan 2015 orkesterchef på
Kungliga Operan.

Favoritkompositör:
Dmitrij Sjostakovitj, en av 1900-talets främsta symfoniker och kammar-musiktonsättare.

 

 

 

 

 

Text och foto: Mia Wibacke Bornberger (där annat inte anges).