23.05.17

Multientreprenör

Multientreprenör

Arbetsmyran Anitha Schulmans favoritfilm är inte helt oväntat Working Girl. En hjärna som går på högvarv nästan hela tiden kombinerat med en faiblesse för utmaningar gör dessutom att det händer grejer där Anitha är. När hon inte utvecklar tv-koncept, bloggar eller poddar tar hon fram porslin och hemtextil, hela tiden med en stadig fot i de sociala medier som hon har gjort till sin arena. Vi fick en pratstund med Anitha ett par timmar innan hon skulle flyga till Los Angeles på jobb och lite välbehövd och i allra högsta grad välunnad tjejsemester.

Varannan-vecka-livet har gett mig ganska mycket struktur på tillvaron. Som tur är har det varit en produktionsdipp de senaste månaderna, vilket har passat bra eftersom jag inte har varit mitt fulla kapabla jag efter skilsmässan. Det börjar vända nu, vilket sammanfaller med ökad arbetsbelastning och jag får energi från alla roliga projekt. Men jag har fortfarande störd sömn på grund av skilsmässan, så jag tänker att tidsskillnaden till LA inte kommer bli nåt problem, skrattar Anitha ironiskt.

Anitha separerade från sina barns pappa i november och håller på att acklimatisera sig till sin nya livssituation. De veckor hon har barnen tillbringar hon så mycket tid hon kan med dem. Hon har inga syskon och hennes föräldrar är dels ganska gamla dels bor de inte i Stockholm, ändå har hon mindre barnvakt än tidigare.

– Jag kan ju verkligen jobba undan när jag inte har barnen. Jag har så himla många superroliga projekt på gång just nu, men jag får inte berätta om dem vilket är så tråkigt. Jag kan i alla fall avslöja att de har med media och kultur att göra på olika sätt.

Ett projekt som hon kan prata om är den stora satsningen på det egna porslinet. Uppväxt med en ”besatt” porslinssamlare till mamma fick Anitha hänga på till Tyskland på porslinsresor och har drömt otaliga mardrömmar om att hon trillade in i vitrinskåpet i vardagsrummet. Därför var det för henne en oväntad vändning att hon själv skulle in branschen. Med en bakgrund som formgivningsstudent kände Anitha att hon saknade porslin i roliga färger och med lite knasig dekoration så för fem år sedan tog hon fram en egen porslinskollektion. Denna har hon hittills sålt på den egna sajten och hos ett par andra ehandlare.

– Nu kände jag att det var läge att make it or break it. Därför inledde jag ett samarbete med Royal Design, Sveriges största ehandel, vilket resulterade i en hel kollektion med porslin, brickor och handdukar. Jag gillar att bryta normer, så mönstren utgick ifrån populära klottermotiv som stjärnor, hjärtan och snoppar. Mitt enfärgade porslin var i klara färger, men sen tog Royal Copenhagen hela min palett och gjorde en kollektion av det. Det tar jag som smicker.

Anitha har ett hörn av hjärnan som alltid spanar efter hål på marknaden efter produkter som hon skulle kunna ta fram. Och hon har patent på ett mugglock med silfunktion för te eftersom hon själv är stor tedrickare och tror stenhårt på temarknaden. Hon har också tagit fram en rakhyvel för tjejer med smalt blad och vågigt skaft.

– Vad som skiljer mig från andra och kanske framförallt från tjejer är att jag sedan tar steget och genomför min idé. Att det är svårt skrämmer inte. Men det kan vara frustrerande att industridesign tar sån tid jämfört med media och patentprocessen är sinnessjukt långsam, dyr och komplicerad. Plus att du inte har nån aning om vad du skyddar för det kommer ändå att göras en kopia i Kina.

Att få jobba med så många olika processer är som att gå till ett nytt jobb varje dag, berättar Anitha. Mångsysslare vill hon däremot inte kallas, entreprenör passar henne bättre. Det som ständigt är med henne är de sociala medierna. Från att ha lagt mest fokus på bloggen har hon nu viktat om och satsar mer på instagram.

– Bloggen är mer bildbok, jag har en fotograf som hänger med mig och tar fina bilder. På instagram har jag mer innehåll, nu används ju telefonerna för långsam läsning. Det är också där jag har de flesta av mina samarbeten. Sociala medier är en industri. Det personliga spelar roll, även i ett samarbete uttrycker jag ju mig för mig själv. Jag jobbar stenhårt med mitt varumärke, jag är varumärkesstrateg i botten och det är det jag kan.

Men det blev lite fel med varumärket där i början. När Anitha blev ihop med sitt ex, Calle Schulman, ville hon hitta en karaktär åt sig själv. Den personen blev ganska hård och kaxig, och stack ut hakan i många föräldraskapsfrågor.

– Men jag kunde inte leva upp till den personan och blev sårad hela tiden. Jag är inte så hård. Det är i och för sig lite intressant att se hur läget har förändrats på de här sex åren. Nu är det självklart att kvinnor får fortsätta att vara sig själva och göra det som de gillar, inklusive att dricka ett glas vin ibland, trots att de har blivit mödrar. Då var det radikalt att hävda den rätten. Men det har tagit lång tid att rebranda mig.

Anitha har hyfsat bra koll på sina följare, de som lyssnar på hennes två poddar och följer hennes instagram och blogg. Kommunikationen i dessa kanaler är direkt, generationen född på 1990 förväntar sig att få komma i kontakt med sina idoler och få svar på kommentarer.

– När jag växte upp läste vi skvallertidningar och kommenterade bilderna för en väninna. Nu skickar man samma kommentar direkt till personen, även om det gäller en ful frisyr. Det måste hända så mycket med generationen som växer upp med det där, de har ett annat förhållningssätt till det. Det här ”sköt dig själv och skit i andra” som jag växte upp med finns inte längre, nu går man in i varandras liv. Alla har en kanal och det är lätt att synas och höras. De är superkommunikatörer på gott och på ont och jag tror att det är viktigt att inte förakta det som de sysslar med, säger Anitha.

Samtidigt som 90-talisterna är en generation som har svårt med impulskontroll kan det vara otroligt skadligt att vara impulsstyrd idag, en fylletweet idag kan få efterverkningar om tre år. Därför blir kommunikationen enormt viktig och det skapas ett tryck på åsikter.

– Risken är ju nån form av åsiktscensur där bara de som orkar trycket kommer att höras. De blir en organism i sig själv, och dem orkar man inte heller med, trots att det kanske är skitviktiga frågor de debatterar. Jag tror snarare på humor som ett sätt att nå ut med budskap, det jobbade vi mycket med i tv-serien Mammor.

Just nu är Anitha i en plats i livet där hon kan agera på alla sina idéer. Dessutom vänder sig andra till henne och vill att hon ska investera i deras projekt, vilket hon också har gjort. Och hon blir överraskad ibland, som när ett artistbolag ville att hon och Ann Söderlund som hon har podden Lillelördag med skulle göra en scenshow.

– Nu får jag en röst och är inte bara åsikt. Men jag är ju fortfarande samma person. Och ja, jag kommer att fortsätta att heta Anitha Schulman trots att jag är skild. Det heter mina barn och de har varit i min kropp. Ska man bara bli av med det när man skiljer sig? Man vara liksom utlånad till mannen och barnen under äktenskapets ram och sen bli av med allt? Märkligt ur ett jämställdshetsperspektiv. Jag vill heta samma som mina barn, och dessutom är det mitt varumärke. Jag må vara avadlad enligt Sladdran men namnet är mitt.