15.02.17

Miss Li vänder blad

Miss Li vänder blad

Efter succén i Så mycket bättre 2012 följde en intensiv karusell av slutsålda turnéer, låtskrivande och intervjuer och Miss Li blev mätt på sig själv. Hon behövde landa och tog en flera år lång paus från bruset. Nu är Sveriges spralligaste poptjej tillbaka med nytt album och ny turné. Och det är en delvis mognare Miss Li, med ett annat sound, som kliver fram.
-Kreativiteten har tickat igång igen, kanske starkare än någonsin, säger hon

De stora lurarna som täcker mina öron är kopplade till Miss Li:s mobil. Vi sitter på golvet, mitt emot varandra, och när hon spelar upp singeln Aqualung från det kommande albumet reser sig håret på mina armar – av välbehag. Den kraftfulla sången tar sig in i mitt huvud, stannar och tar över.

Genren och även sättet att sjunga skiljer sig markant från hennes tidigare material och hon säger själv att det är svårt att sätta en etikett på albumet. Målet har också varit att ingen låt ska vara den andra lik, vissa är 1960-talsinspirerade, andra mer moderna.

– Folk kanske kommer att tycka att det låter mer kommersiellt, men det är ju egentligen inte något negativt, även om jag förut har strävat bort från det. Nu har jag bara tänkt att det ska låta bra och upptäckt att jag kan göra melodier som både är starka och betydelsefulla också för en bredare publik. Aqualung var egentligen tänkt för en annan artist, men jag fick tillbaka den och det är jag otroligt tacksam för.

Den har fått mig att upptäcka toner jag inte trodde jag hade, säger Miss Li med en för dagen förkyld och rosslig stämma.

Det är nu tio år sedan Linda Karlsson, under artistnamnet Miss Li, släppte debutalbumet Late night heartbroken blues. Sedan dess har det blivit ytterligare åtta album med samlingar inräknade. Tre milstolpar i karriären är jazzpoppiga Oh boy, som blev en hit över en natt efter att hon framfört den i Allsång på Skansen, duetten Om du lämnade mig nu med Lars Winnerbäck som låg hela 240 veckor (!) på Svensktoppen, samt tv-programmet Så mycket bättre, där hon medverkade tillsammans med bland andra Magnus Uggla och Olle Ljungström. I första programmet tolkade Miss Li låten Här kommer natten av Pugh Rogefeldt.

– Jag kunde aldrig ana att den skulle få ett sådant genomslag. Dagen efter att programmet sänts satt jag på tåget och såg någon sitta och bläddra i en kvällstidning. Plötsligt fick jag se en bild på mig själv tillsammans med det högsta betyget. Jag reagerade som jag brukar göra, det vill säga jag drog ner mössan och gömde mig. Så gör jag oavsett om det är bra eller dålig kritik.

Efter Så mycket bättre skruvades tempot upp. Slutsålda turnéer, intensivt låtskrivan-de, intervjuer och en karusell där Linda till slut tappade lusten till alltihop.

– Det blev ett sådant väldigt ståhej. Det var också tätt mellan mina album och det är typiskt mig att bara ösa på. Jag var inte utbränd i medicinsk mening utan bara enormt trött på mig själv. Det kändes som om jag inte hade mer att ge som artist och jag behövde gå i barndom på något sätt: vara hemma, diska, laga till något enkelt, ta en promenad, ägna mig åt de mest basala behoven.

Och du blev med hund?

– Ja, och nu har jag två, Bosse och Kenta heter de. Jag har egentligen aldrig velat ha hund men längtade efter stabilitet och efter att bli älskad för den jag är, oavsett vad jag sysslar med. Och att mötas av tio piruetter när man kommer innanför dörren, vem blir inte glad av det, säger Linda.

Miss Li är inte personen som springer benen av sig på röda mattan-premiärer. Hon värnar om privatlivet och vill inte bli en figur som syns precis överallt, utan koppling till musiken. Hon är selektiv med var hon förekommer.

– När jag såg avsnitten av Så mycket bättre satt jag med en kudde framför ansiktet och höll för öronen. Samtidigt var det väldigt roligt att vara med för musiken var central. Jag bjöd för övrigt hem gänget från programmet på käk för en tid sedan och vi dansade till klockan sex på morgonen.

Men på scenen vill du väl ändå synas

– Det är inte självklart. I många år har jag tänkt att jag skulle vilja hitta ett sätt att göra ett maffigt framträdande utan att synas. Sedan kom Sia (världsartisten Sia Furler som i Skavlan satt med ryggen vänd mot publiken, red anm) med en helt fantastisk idé. Synd att jag inte knep den före henne. Jag såg en skitsnygg mask i London som jag ville ha på mig. Jag leker fortfarande med den tanken.

Under en turné 2010 drabbades Linda av en ledinflammation. Hon kunde knappt hålla i en bok, än mindre resa sig själv upp ur sängen och sjukdomen visade sig vara kronisk. Men tack vare rätt medicinering och ändrade kostvanor är hon i dag i stort sett symptomfri.

– Jag tröttnade av flera olika skäl på att äta kött och bestämde mig för att bli vegetarian. Till min förvåning påverkade det mina symptom och jag började må mycket bättre och kunde dra ner på medicinen. När jag plötsligt kunde gå igen grät jag av lättnad – men knepigt nog också av sorg. Sjukdomen var det enda som kunde hindra mig från att jobba. Så fort jag blev hyfsat frisk bokade jag studio direkt, skrev låtar och gav ut ett nytt album, blev manisk. Det är därför jag är så glad att jag tagit det här långa breaket nu, utan att det varit en sjukdom inblandad. Jag har gjort det av sunt förnuft, säger Miss Li.

Apropå låttiteln Aqualung, har du känt att du måste simma för livet?

– Ja, absolut. Jag är kolerisk i perioder och melankolisk i perioder, men förlitar mig på att jag tar mig upp till ytan igen. Jag låter inte mina låga perioder bli standard utan tänker att jag måste tillbaka in i rytmen i livet igen. Samma sak med sjukdomen: den ska inte få uppta hela mitt liv, jag ska vara fortsatt fri från medicinerna.

Med nya albumet har Miss Li tagit ett helt nytt grepp om sitt arbetssätt. Hon har bytt skivbolag och från att ha skrivit och spelat in ett album på bara några månader lägger hon idag helt annan vikt vid att bearbeta och arrangera låtarna och låta dem mogna.

– Jag har blivit äldre och förändrats mentalt, varför ska då inte musiken också göra det? Tidigare har jag alltid spelat in allting live i studion, ungefär som man gjorde på 1960-talet, bandet har knappt fått höra låtarna på förhand. En låt kan dock födas på precis samma sätt som förut, när jag sitter hemma framför pianot med en kopp kaffe, men processen fram till ett färdigt material är mycket längre.

– Även om det andra sättet att arbeta på är charmigt och lite mer ”på riktigt”, så känner jag att de låtarna som jag skriver nu är värda mer tid. Miss Li har de senaste åren också börjat arbeta som låtskrivare åt andra artister, ett alltjämt pågående projekt som började med Mariettes Don’t stop believing i Melodifestivalfinalen 2015.            Det arbetet har inneburit en helt ny utmaning.

– I början försökte jag anpassa låten till artisten, men det fungerade inte alls bra, dragare_1så jag började utgå från mig själv i stället och då hände något. Det blev mycket lättare för artisterna att ta till sig låten. Det blev mer trovärdigt och ärligt.

Till meritlistan kan läggas att Miss Li skrivit åt ingen mindre än rnb-superstjärnan Rihanna.

– Jag vet att hon gillar låten och att hon har lagt sång på den. Men hennes bolag har mycket musik i omlopp och vi får se om hon ger ut den. Annars kanske jag gör den i stället.