10.08.18

Målet? Att väcka glädje!

Målet? Att väcka glädje!

”Årets stjärnskott”, ”Design of the year” och ”Killar att ha koll på”. Arash Eskafi och Yu-Ching Chiang har fått mycket uppmärksamhet för sin exklusiva design i limiterade upplagor. Första kollektionen var inspirerad av barndomens miljöer. Uppföljaren tog dem till Milano och New York och hösten 2018 kommer en ny efterlängtad serie inredningsdetaljer från Pipersgatan.

Formspråket tenderar att hålla sig till runda och böjda former och uttrycket är enhetligt och lekfullt. Inspirationen kommer enligt utsago från geometriska former och tidiga barndomsminnen.
– Jag minns hur jag som liten uppskat-tade utformningarna av just klätterställningar. Det fanns en speciell tillfredsställelse i att hålla i de tjocka rören och på något vis har det följt med mig tror jag. Både jag och Yu-Ching är väldigt influe-rade av vår barndom och arkitekturen som fanns omkring oss då, säger Arash Eskafi.

Tillsammans med Yu-Ching Chiang och Thomas Torninger driver han designstudion HAHA på Pipersgatan 14. De två formgivarna träffades när de studerade industriell design på Konstfack i Stockholm. År 2016 anslöt sig Thomas, som driver affärsutvecklingen i företaget, de slog sina påsar ihop och idag fokuserar de på att skapa hållbara, kloka lösningar kring designprocessen, för att vara helt befriade från branschsindustrins normer och regler.
– Det handlar egentligen om transparens. Om vi själva styr varje led i designprocessen så kan vi garantera en bättre produkt. Och det är bara positivt. Processen tar längre tid, men är mycket mer givande, speciellt i det långa loppet.

Resultatet är designobjekt med påtagligt kännbara och visuellt poetiska upplevelser.
– Vi anser att design bör ses som ett verktyg för att förbättra sin tillvaro. Både på ett spirituellt plan samt på ett fysiskt sätt. Inredning är en väsentlig del av våra liv och bör bli behandlad med stor respekt och noggrannhet. Man ska inte vara rädd för design vilket tyvärr många är.

Första kollektionen, Vima – som bestod av speglar, bord och lampor – fick mycket publicitet i tidningar och på designsidor för två år sedan. Året därpå släpptes en kollektion lampor som fick uppmärksamhet på Stockholmsmässan och som tog dem till International Contemporary Furniture Fair i New York.

– I dagens internetera är det lätt att få exponering snabbt. Vår design kan bli en viral succé på andra sidan jorden, utan att folk ens sett produkterna i verklighet. På så sätt har vi fått ögonen på oss och det känns kul. Hittills har vi visat upp våra verk i Milano, Bryssel, Stockholm och New York.

Vad inspireras ni av idag?
– Ofta av vardagliga situationer och av oväntade möten. Ibland kan det handla om att man uppfattar en viss form eller struktur på ett annorlunda sätt. Som att titta på en tidning upp och ner och upptäcka något nytt i bilden. Vi är även stora matfantaster så mat är en inspirationskälla, liksom arkitektur, mode och bibliotek. Det är lätt att underskatta böcker i dagens informationssamhälle, men vi hittar oftast de bästa guldkornen i gamla tidskrifter och böcker.

Vad är utmärkande för svensk och skandinavisk design 2018?
– Det låter klyschigt, men stilrenhet. Jag tror dock att nya skandinaviska designers har en tendens utforska material och texturer mer än tidigare. Vi är på väg mot en mera progressiv utveckling, där subtila skillnader ger stor effekt och förekommer mer. Vi som nya generationens form-givare experimenterar med proportioner och kombinerar, ofta med oväntade materialval på nya sätt.
Berätta om namnet – varför HAHA?
– Det är en påminnelse om att alltid vara genuin och naturlig, precis som ett skratt är. Det kan även ses som företagets motto, att skapa design som ger glädje.

Finns det någon designtrend som ni gärna vill se igen?
– Pop art-stilen. Vi tror att vi är i ett skede i samhällsutvecklingen där vi återigen behöver ifrågasätta den sociala och politiska kulturen. Popkonsten var från början en konströrelse som utmanade den traditionella konstuppfattningen och förde in ett nytt bildspråk in finkulturen. Popkonsten var väldigt samtida och ärlig på sin tid.
Vi skulle vilja se hur den skulle visualiseras idag om den kom tillbaka.

Vilken designer gör er aldrig besviken?
– Marcel Breuer har alltid varit en hjälte och förebild för oss på HAHA. Han var en av de mer framträdande formgivarna för Bauhaus. Hela vår första serie, Vima- kollektionen, är
mer eller mindre en hyllning till honom och hans formspråk. Vi gillar även Bouroullec bröderna, Erwan & Ronan, från Frankrike. De blandar konst och design på ett sätt som hela tiden förvånar och imponerar. Stora förebilder!

Tidlös design som du önskar att ni skapat?
– Den italienska formgivaren och arkitekten Aldo Rossi, skapade under 80-talet en serie espressobryggare till företaget Alessi. De är alla under-bara, men min favorit heter La
Conica. Ett klassiskt exempel på en tidlös design som för sin tid var väldigt kontroversiell, både i material-val samt i estetik. ✤

 

ska%cc%88rmavbild-2018-08-10-kl-10-42-15
Instagram: haha_sthlm
hahasthlm.com

 

 

TEXT: annika munter | Foto: gustav kaiser