12.12.18

Livet som PT och gourmand

Livet som PT och gourmand

Hennes svenska rekord på 800 samt 1500 meter stod sig i 16 respektive 17 år. Idag arbetar Malin Ewerlöf som personlig tränare i löpning och föreläser inom hälsa och motivation. En av hennes stora utmaningar är att få in vila i sitt liv och att inte springa för mycket.

Varje morgon hoppar hon i träningskläderna och kommer oftast inte ur dem förr än framåt kvällen.
– I hela mitt liv har jag bott i träningskläder. Ofta tänker jag inte ens att jag har tränat, men sanningen är att jag får väldigt mycket vardagsmotion. Jag kan komma hem en kväll och tänka att jag inte har tränat den dagen. Men så inser jag att jag har cyklat sex mil.

Hon har fått vrida om sitt idrottspsyke, som hon själv kallar det, för att det inte ska bli för mycket. Hon cyklar bredvid sina klienter eftersom hon har insett att det inte är hållbart att träna löpning upp till fem timmar om dagen.
– De flesta människor jag träffar tänker ”hur ska jag få in träningen i mitt liv?”, mitt bekymmer är lite tvärtom, ”hur ska jag få in vilan?”

Malin har alltid tränat mångsidigt, något som hon tror är nyckeln till att hennes kropp håller så bra.
– Jag springer fyra dagar i veckan, cyklar massor i jobbet, spelar tennis en gång i veckan, simmar, styrketränar och så åker jag skidor på vintern.

När vi ses har hon varit förkyld hela veckan. Jag hör det på hennes röst och hon säger att hon nu mår mycket bättre. Hon har inte tränat under förkylningen och berättar att hon alltid tänkt likadanti den frågan.
– Träningen ger ingenting när man är sjuk, den bara bryter ned kroppen. Dessutom är man skörare och skadar sig lättare.

Sina kunder har hon coachat som vanligt, förkylningen till trots. I tio års tid har hon nu arbetat som personlig tränare i löpning åt privatpersoner och företag. Största målgruppen är män och kvinnor 40 – 50 år. De som vänder sig till Malin är allt från nybörjare till personer som är vana löpare men exempelvis ska springa ett lopp och vill förbättra sina tider. Ett pass är 60 minuter långt och består av en kort uppvärmning och hel del olika löpträningstekniker.

– Vi jobbar med bra hållning och position på kroppen, halva passet består av intervallträning. Man bygger muskulärt upp en helt annan styrka genom intervaller, det är en genväg till en mycket bättre form men det är ingen lätt genväg. De flesta tycker att intervaller är kul för att de ger en kick efteråt och man märker att man snabbt blir starkare, snabbare och tåligare mot skador och krämpor.

Malin har märkt att många kvinnor är nervösa innan ett pass med henne.
– De tror inte att de är tillräckligt bra eller så är de oroliga att det ska bli för hårt. Efteråt är de jättenöjda och jag tror att det framför allt är för att de övervunnit sin rädsla att köra ett pass med en gammal elitlöperska. Ofta har de lärt sig mycket om sig själva. En härlig grej med mitt jobb är att jag får ta del av människors adrenalinpåslag, det är jätteroligt. Passen lägger jag upp på ett enkelt sätt så det ska gå att göra dem själv också.

Kan alla lära sig att tycka om löpning?
– Alla kan åtminstone ge sig själva en ärlig chans. Jag har fått ett par utmaningar, en utav dem var när Malou von Sivers kontaktade mig. Hon berättade att hon hatar att springa men så gärna ville gilla det. Hon hade förstått att det är ett enkelt sätt att träna på och ville ha min hjälp.

Malin och Malou började med intervaller på en långsam och lugn nivå.
– Det var väldigt kul för det slutade med att hon blev ett jätte-fan av löpning. Hon både sprang Tjej-milen och införskaffade sig en pulsklocka. Man behöver inte springa fort, det är viktigt att man gör det på sin egen nivå. Det är bättre att man springer rätt när man springer och det är okej att gå emellanåt.

Döttrarna Johanna elva år, Emma 14 år och Ida, 15 år bor hos Malin varannan vecka. Hon berättar att hon har en väldigt nära relation till alla tre och att de alltid har gjort mycket saker ihop.
– Jag har alltid varit en aktiv mamma och tagit med dem på mycket. De har hängt med mycket i mitt jobb och fått se saker utanför ”barnvärlden”. Nu har de ju blivit så stora och är oerhört duktiga på att hjälpas åt hemma. Ibland har de åkt och handlat och lagat middag tills jag kommer hem från jobbet. Vi tränar mycket tillsammans, något jag gjorde med min familj under min uppväxt också. Jag är väldigt glad att vi delar
det intresset för det är superhärligt.

Varannan vecka träffar Malin sin särbo Tore Hjelseth som bor i Norge.
Vi ses då på en långhelg. Han är en person jag verkligen trivs med. Vi spelar tennis ihop, springer i skogen, åker skidor och så uppskattar vi båda god mat och gott vin. Jag vill gärna röra på mig men jag har alltid även velat slappa och jag älskar att laga mat och har ett stort vinintresse.

När Malin coachar personer och när hon föreläser pratar hon om hälsa och träning. Hon har lyft sitt tänk bort från elitidrott.
– Elitidrott är inte hälsa över huvud taget, även om det är väldigt kul. Jag har extrem nytta från den tiden. Att träna är för mig lika naturligt som att äta och sova, utan träning funkar inte min kropp.

På sina föreläsningar pratar hon om hur man ska få in träning i sitt liv på ett naturligt sätt och hur man bibehåller motivationen. Hon tar även upp hur man tränar rätt, och om balansen i livet.

– Man kan inte gå från 0 – 100, det funkar varken med träning eller dieter. Man måste succesivt smyga in det man vill ha i sitt liv, små förändringar leder till en god spiral. Tålamod är viktigt.
Om man ska få saker att stanna i sitt
liv måste man hitta balans. ✤

ska%cc%88rmavbild-2018-12-12-kl-10-55-46

ska%cc%88rmavbild-2018-12-12-kl-10-57-06

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text: Elin Bisander | Foto: Gustav Kaiser