26.02.18

”Jag är en late adopter”

”Jag är en late adopter”

Om det pirrar i magen då vet han att det betyder något – att det kan vara fråga om en ny trend. Stefan Nilsson en av Sveriges mest mediala experter, som återkommande syns i tv, radio och tidningar, och han får trendkänsliga företagare, influencers och journalister att spetsa öronen. För sjunde året i rad stod han värd för Den Stora Trenddagen i januari, där 2018-års stora trender presenterades. Själv följer han inga trender ett måste för att hålla sitt viktigaste arbetsredskap i toppform.

Som liten ville Stefan bli lärare.  Han drömde om att föreläsa och gillade tanken på att bli magister. Men när han blev stor blev han trendspanare. Istället för att förmedla kunskap baserad på teorier ur läroböcker förmedlar han allt han förstår om framtiden. På det årliga eventet Stora Trenddagen i januari stod över 600 personer i publiken – influensers, designföretag, formgivare, journalister och allmänt nyfikna. Alla ville veta vad framtiden har i beredskap när det gäller färger, material och former, och inte minst hur vi kommer att leva våra liv. Stefans budskap var tydligt.
“Vi slutar jaga status och det materiella, istället värderar vi hälsan än högre. Vi går in i en spännande ny tid där många söker efter innehåll som inte bara är hållbart, utan även har ett starkt inslag av moral. Vi utforskar nya material och söker det svulstiga som en motreaktion på det minimalistiska. Men framförallt, 2018 vill vi ha det unika. “

Stefan utvecklar resonemanget när vi möts för en intervju hemma hos honom, ett stenkast från den delen av Vasastan som kallas Sibirien.
– Vi längtar efter det perfekt imperfekta. Vi värjer oss allt mer mot likriktning och masskonsumtion. Den drivande kraften är att inte konsumera mer!

I sin färgstarka tvåa bjuder han på kaffe utan mjölk och är bubblande glad. Han älskar att bo här, i den här lägenheten och på den här adressen.
– Sibirien är som ett bortglömt hörn i staden. Att det är så litet är nice. Vi bodde länge på Roslagsgatan, sedan flyttade vi till Birkastan och insåg att vi saknade Sibirien. Då flyttade vi hit, till Luntmakargatan. Det var det närmaste vi kom!

Håret står på ända och han är, som alltid, klädd i färg. Färg är hans grej. Stefans liv är färgglatt. Precis som hans lägenhet. Rummen är en explosion av färg- och detaljrikedom. På ett opretentiöst, eklektiskt och avslappnat sätt. Jag förvånas faktiskt över att han – trendoraklet, som konstant är på resande fot för att spana efter nya designföreteelser och inredningsfenomen – att han inte har ett hem som är ”on-topp-of-all-trends”-trendigt.

– Jag är absolut inte mottagare för alla trender jag spanar på, det är en omöjlighet. Jag ser dem komma men är inte själv mottagare. Faktum är att jag är en late adopter. Jag hakar på trender efter alla andra. Jag är egentligen väldigt otrendig! Jag gillar att ha fredagsmys och äta tacos på fredagarna, säger Stefan och berättar att han många gånger har önskat sig ett minimalistiskt hem.

– Har man krulligt hår vill man ha rakt, kommenterar jag.

– Exakt! Jag är extremt spretig och det märks väldigt tydligt i mitt hem. Minimalistiskt är inget för mig. Men jag hoppas att det känns trivsamt här, det är viktigast för mig.

På den punkten har han lyckats. Alla nyanser och detaljer har en uppiggande effekt, som en vitamininjektion. Stefan påverkar mig på samma sätt. Hans energi är som en halo runt honom. Med sitt breda leende och rödlätta hår är det lätt att föreställa sig hur han såg ut som liten kille under uppväxten i Sollentuna norr om Stockholm. Det var där han drömde om att bli lärare. Men vägen mot en yrkesidentitet bjöd på många förgreningar och några överraskningar. På Universitetet läste han arabiska och senare snubblade han över möjligheten att driva en vintagebutik, något han inte kunde motstå. Mode och design tog hela tiden mer tid i anspråk och när han tillfrågades att vara med i radioprogrammet Fluktarna i P4 sa han ja. Under tre år analyserade han vad han såg och rapporterade om det i radio.

Uppdraget blev på sätt och vis hans skola, där han övade upp sitt seende och sina tentakler. Efter en tid som anställd på organisationen Svensk Form startade han pr-byrån Trendgruppen, som han sålde för tio år sedan. Idag driver Stefan Designgalleriet där han har sitt kontor och regelbundet håller utställningar.

– Nyfikenhet är min drivkraft. Jag vill testa nytt, hitta lösningar och se samband mellan olika företeelser. Det kan vara vardagliga ting, som att jag ser en pappa med en gul barnvagn vid ett övergångsställe. Plötsligt pirrar det till i min mage. Då vet jag att det betyder något, att det kan vara fråga om en trend.

Stefan spanar på allt. Lifestyle och värderingar är det största fokusområdet, och det mest intressanta. Varje år besöker Stefan cirka tjugo mässor, nationellt och internationellt. Cirka 12 000 produktlanseringar passerar hans granskande öga under samma period. Radarn är påslagen dygnet runt. Att personligen iaktta och analysera är en nödvändighet för att kunna göra en analys och förstå vilka strömningar som är annalkande.

– Återigen, min nyfikenhet är mitt främsta arbetsverktyg. Jag ställer frågor och skapar mig förståelse. På så sätt kan jag se samband. Mitt jobb är att se de tidiga tendenserna och presentera dem.

Huruvida Stefan skapar trender snarare än att förutsäga dem, är en fråga som ligger på tungan, men Stefan förekommer mig.

– Att prata om förändring och olika trender skulle i sig kunna skapa en trend. Därför är det viktigt att ge hela sammanhanget och vara tydlig så att jag inte blir misstolkad. Alla måste förstå vad det är jag säger så att de själva kan ta ställning.

Stefan ger tanken utrymme. I tystnaden hörs en ambulans, en dörr slår igen någonstans och på altanen tjattrar småfåglar.  Efter en stund säger han att alla berörs av trender, vare sig de vill eller inte. Att trender smyger sig på och ögat dras till dem, precis som örat registrerar ljud.
– Förnimmelserna utövar inflytande på våra sinnen och gör att vi känner längtan och skapar ett begär. Vad vi än gör så är vi påverkade av något.

Som exempel nämner Stefan att han och hans kille Peter vill prioritera sin fritid just nu, precis som många andra också vill, det ligger i tiden. Men han nöjer sig inte med konstaterandet. Vad beror det på och vad resulterar det i? Sådant tänker Stefan på. En av hans senaste spaningar handlar om dagens 20-åringar, så kallade generation Y. Han menar att den generationen inte alls gör som vi förväntar oss av dem.

– Jag har två i min bekantskapskrets som valt att bli kyrkliga. Det är provocerande för omgivningen idag. Vad hände med sex, droger och rock n´ roll liksom? Men med tanke på att de provocerar så gör de här två ändå sitt jobb som revolterande yngstes, säger Stefan. Ur iakttagelsen försöker han förstå vad det säger om samtiden och resonemanget för honom vidare till tvåsamhet och kärnfamiljen. Finns den kvar om 50 år? Tveksamt, tror Stefan och spånar på vad följderna blir: som att stora lägenheter sannolikt inte kommer vara lika attraktivt längre.

– Vem vill bo stort och dyrt i Sibirien om man lever ensam eller om man väljer att flytta runt? Lägenhetshotell däremot, där människor kan bo tillfälligt blir intressant. Följdfrågorna då är: vilka saker kommer vi vilja omge oss med? Vad är vi intresserade av att konsumera? Inte är det prylar i alla fall!

STEFAN NILSSON I KORTHET

Ålder: 48 år

Bor: Luntmakargatan

Familj: Maken Peter

Gör: Trendspanare under varumärket Trendstefan och grundare av Designgalleriet på Kammakargatan.

Aktuellt: Designgalleriet öppnar på fler platser framöver, först ut är Designgalleriet på Sergels Torg i mars.

//Text: Annika munter | Foto: Gustav Kaiser