01.11.17

Han får dig att lyssna

Han får dig att lyssna

Hans liv som entreprenör fick en minst sagt knackig start och hans pengar tog nästan slut. Nu är företaget han startade, Storytel, Sveriges största ljudboksförlag och det bara fortsätter växa. Jonas Tellander har aldrig släppt "sin baby" och det har betalat sig. Flera gånger om

 

 

När ljudboksföretaget Storytel köpte Norstedts 2016 var det en nyhet som slogs upp stort – uppstickaren som köpte ett av Sveriges mest anrika förlag. Storytel flyttade in i Norstedts anrika lokaler på Riddarholmen. Affären blev ett pedagogiskt exempel på hur ”den nya ekonomin” håller på att springa om den gamla. När jag träffar Jonas Tellander hemma i Hersbyvillan
är jag nyfiken på hur de har hanterat det som jag anar var en ganska känslig sammanslagning.

– Det kan ju gå hur fel som helst. Vi formade tidigt en liten grupp med mig, min styrelseordförande, styrelseordföranden på Norstedts och vd:n, och vi möts informellt en gång i månaden och går igenom vad vi har för issues. Det har varit en nyckel. Under processen har det ibland hettat till, när vi kanske har gått för snabbt fram och de har sparkat bakut. Då har vi dryftat det i gruppen och kommit fram till någon bra kompromiss. Sedan är det förstås så att det underlättar för alla som jobbar på Norstedts att Storytel fortsätter att vara framgångsrikt, fortsätter växa, fortsätter vara en tydlig aktör på bokmarknaden. De tycker nog att vi är en bra ägare. Vi håller ändå också på med berättelser.

– En annan nyckel är kontinuiteten i att samma vd, Otto Sjöberg, samma styrelse  och samma styrelseordförande, Eva Swartz Grimaldi, sitter kvar. Det var nog jätteviktigt för många. Eva har dessutom ett ben i kultursfären och ett i affärsvärlden.

 

Innan Storytels framgångssaga tog sin början hade civilingenjören Jonas först olika chefspositioner på Unilever och Arla. Men tanken på att starta eget dök oftare och oftare upp.- Jag kände att jag var i en dead end. Jag hade jobbat i storföretag, haft helt oke jchefer och trivts hyfsat. Men det lilla extra
saknades. Jag ville starta ett företag. Så jag gick en MBA-utbildning för att lära mig business. Och efter en sådan utbildning vill man ha ett ordentligt jobb. Vi (Jonas och hans dåvarande fru, red:s anm) ville också testa att bo utomlands, och jag hamnade på ett läkemedelsbolag i Schweiz, där jag jobbade med licensiering. Även på läkemedelsbolaget, Roche, hade Jonas en bra position och en mycket bra lön, men han släppte inte drömmen om att starta eget. Under en flygresa mellan USA och hemmet i Schweiz lyssnade han på digitala ljudböcker från Audible, som man först laddade ner till datorn och sedan vidare till mp3-spelaren. Det var då han fick idén som skulle förändra allt.

– Det var något som klickade till i huvudet. Allt stämde överens med den typen av företag jag ville starta: Det var en konsumentinriktad produkt som byggde på teknik, och det var en nischprodukt.
Jag dras till udda grejer.

 

Först var tanken att Jonas skulle importera Audible till Sverige, men de drog sig ur och han bestämde sig för att utveckla en egen produkt. Han och systemarkitekten Jon Hauksson startade Bokilur, som senare skulle komma att bli Storytel. De strömmade böcker rakt in i mobiltelefoner och kapade steget med att ladda ner ljudfiler via datorn. Men det tog fem år innan tjänsten
slog igenom. Fem tunga år. Det här var 2005 och smarta mobiltelefoner hade ännu inte blivit var mans egendom och play-apparna, Spotify och Netflix var än så länge okända begrepp. Jonas och Jon var nästan för tidigt ute och företaget höll på att gå i konkurs innan teknikutvecklingen hann ikapp.

– Det var svårt att förklara konceptet för folk. ”Varför ska jag prenumerera?” Det var många tekniska saker som behövde komma på plats först.
Det gick så pass knackigt att Jonas vid några tillfällen kom hem tomhänt från Willys. Maten blev kvar i kassan, eftersom det saknades pengar på kontot. Något oväntat berättar Jonas att han faktiskt aldrig var riktigt orolig för privatekonomin, för familjen, eftersom han var övertygad om att snabbt kunna få ett nytt, bra jobb om han ville.
– Jag var mest rädd för att jag skulle behöva släppa min baby. Och att jag inte skulle kunna jobba med det och tvingas ta en vanlig anställning.

 

När det väl vände kom hjälpen från ett oväntat håll. I sin desperation anmälde sig Jonas till tv-programmet Draknästet 2009. En av ”drakarna”, Richard Båge, blev intresserad och erbjöd en miljon kronor i utbyte mot tio procent i bolaget. I och med det lättade Jonas mentala börda betydligt. Redan året efter var Storytel lönsamt och de har sedan dess vuxit snabbt. Förra året omsatte Storytel knappt 744 miljoner kronor och bolaget har värderats till över tre miljarder. Jonas själv sålde i början av året Storytelaktier till ett värde av över tio miljoner. Trots det äger han fortfarande tio procent av bolaget. Att säga att hans ekonomiska situation har förbättrats sedan de första skakiga åren är således en grov underdrift. Men för Jonas är det inte pengarna som har varit drivkraften.

– Det är inte det som lockar mig. Visst, det är hårt när man står på Willys och inte kan betala. Eller som när vi skulle flytta hem från Schweiz. Flyttlasset visade sig större än tänkt och vi kunde inte betala. Den pressen är påfrestande. Det är jätteskönt att inte behöva oroa sig för pengar, men jag har inget behov av att ha flera fritidshem eller stora båtar…
– Men jobbet får inte heller bli allt. Jag får ofta höra: ”Du måste jobba ihjäl dig.” Och visst, Storytel maler alltid på där inne i skallen, men jag jobbar ganska normala tider. I början jobbade jag hemifrån och jag har därför varit mycket i hemmet. Jag hämtar och lämnar i skola och förskola. Jag har haft en ganska bra balans. Samtidigt antyder Jonas att hans första äktenskap påverkades mycket av hans engagemang för bolaget. Barnen fick mycket uppmärksamhet, men inte relationen. – Det var som att Storytel var min älskarinna. Men jag har lärt mig av det. Sedantvå år tillbaka lever Jonas Tellander med Sara Wallerstedt. Båda hade barn med sig in i förhållandet, något som var tufft till en början.

– Det tog lite tid innan vi fattade hur vi skulle ”köra familj”, men nu fungerar det hur bra som helst och barnen har en fin relation till varandra. Men det är nog braatt det kommer tv-program och litteratur om bonusfamiljer nu, för det är en sjukt stor utmaning.

Entreprnörer beskrivs ofta som idérika och driftiga ”doers”, som startar ett företag, driver det till ett genombrott och sedan säljer bolaget med miljon- eller till och med miljardvinst. Det stämmer in även på Jonas, men till skillnad från många andra stannar han kvar inom företaget.
– Jag vill bygga något som funkar långsiktigt och kunna känna att jag gör något kul och meningsfullt. Jag vill vakna på morgonen och känna att det är kul att gå till jobbet. Det är lyxen. Jag vill verkligen inte göra en exit! Det finns ju också exempel på folk som sålt för tidigt och sedan haft svårt att hitta något nytt meningsfullt. Jag äger ju bara tio procent, så jag har inte full kontroll, men så länge det går bra och folk är nöjda med mig vill jag gärna fortsätta.

 

TEXT: FREDRIK OLSSON | FOTO: GUSTAV KAISER