30.05.18

I gränslandet mellan fantasi och verklighet

I gränslandet mellan fantasi och verklighet

Fjolårets spelsuccé Pokémon Go är bara början på en era där det riktiga och det påhittade är två delar av samma verklighet. Den visionen har Patrik Buckau, medgrundare och delägare i tech-bolaget Warpin Media, som förser bland annat H&M med reklam- och marknadsföringslösningar i den virtuella världen.

För snart ett år sedan lämnade du jobbet som teknikpersonalchef på Spotify, för att kliva in i Warpin Media. Vad lockade dig till den virtuella världen?
– Jag var på Spotify i fem år och hade väldigt roligt under den tiden, men innan dess så drev jag egna bolag i den här genren. VR är hemma för mig och nu börjar tekniken bli riktigt användarvänlig, den här utvecklingen har jag väntat på. Det riktiga startskottet var nog när Facebook för drygt tre år sedan köpte Oculus (som tillverkar VR-glasögon) för
två miljarder dollar. När en aktör av den kalibern går in och gör en sådan stor affär ger det tydliga signaler till resten av marknaden, det visar att den här tekniken är något att räkna med.

I samma sfär som VR, alltså virtuell verklighet, hittar man också begreppen AR och MR. Vad skiljer dem åt?
– Med VR, virtual reality, stänger man in sig i en helt igenom digital värld med hjälp av speciella glasögon. AR står för augmented reality, och där blandar man verklig miljö med digitala objekt. Än så länge räknas de som två olika tekniker, men allt annat än att de så småningom växer ihop vore konstigt. Den tredje termen, mixed reality, MR, är en blandning
av de andra två. Förenklat är MR ett program som förstår den fysiska närmiljön tillräckligt väl för att kunna blanda virtuella och fysiska objekt och låta dem interagera med varandra. Det skiljer sig från enklare AR som till exempel i mobilspelet Pokémon Go, där de virtuella objekten bara är ”klistrade” ovanpå de fysiska.

Warpin arbetar med helhetslösningar för reklam och marknadsföring i virtuell miljö. Inom vilka andra områden är VR effektivt som kommunikationsmedel?
– Framför allt inom utbildningar av olika slag. Med VR kan du ställa dig på kinesiska muren och med egna ögon se hur lång den är, du kan lära dig att hantera olika typer av krissituationer och om du någon gång hamnar i knipa sitter kunskapen i ryggmärgen, trots att du aldrig upplevt det på riktigt. Ett annat konkret exempel är att man kan öka förståelsen för något som är komplext eller långt bort. FN har använt VR i syfte att få folk att förstå situationen för de krigsdrabbade. Tänk dig att du står mitt i ett flyktingläger, du hör gråten och ser misären
– det ger en helt annan behållningsförmåga. Men vi är i teknikens och innehållsskapandets linda, det gäller att ha koll på hur man skapar upplevelserna och
att man håller sig inom ramarna för vad som är okej.

Du är teknisk chef och delägare i bolaget. Programmerar du också?
– Ibland, det är svårt att låta bli, men eftersom jag är mitt uppe i arbetet med att bygga upp teknikavdelningen i före-taget blir det inte mycket tid över till att programmera själv.
Och vi växer hela tiden, jag har fullt upp.I entrén har ni en prydnadskråka som kring foten har en lapp med texten ”VR is coming…”. Ni har också bilder i konferensrummen föreställande de blå och röda ”vägvalspillren” från filmen Matrix. Är det här lite av en lekstuga för vuxna?
– Haha, ja, det är det nog. Dock en väldigt disciplinerad sådan. Här är kreativiteten en viktig del av verksamheten,
likaså nyfikenheten och skapandet. Samtidigt som det inte
får ta överhanden, man måste kunna försvara investeringen. Det ekonomiska och strategiska målet rimmar inte alltid
med det kreativa målet, det är en fin balansgång.

VR är en teknik som än så länge är dyr för den genomsnittliga konsumenten. Hur ser prisbilden ut framöver?
– Den har sjunkit rejält, men en konsumentprodukt kräver
att det är ännu billigare och ännu smidigare att använda. Och det är på väg att hända nu. Nästa generation produkter som kommer inom kort blir betydligt billigare än vad det varit tidigare.

Hur tänker du dig en virtuell miljö i en framtida vardag?
– Tänk dig att du och jag delar kontor men vi har helt olika syn på hur det ska se ut i rummet. Jag vill ha en klocka på väggen, men du vill ha en affisch. Med hjälp av särskilda kontaktlinser eller glasögon kan vi då ge rummet helt olika utseende. När jag tittar på väggen hänger det en klocka där, när du tittar ser du din affisch. Det är en inte helt orea-listisk framtid.

Men om jag inte vill ta steget in till en VR-värld där resan till Paris ersätts av ett par glasögon och jag blir sittandes hemma på en stol. Är jag en trist bakåtsträvare då?
– Så resonerade många även när internet kom. Jag tillhör ju sedan länge de redan frälsta så mitt svar är givet – ja, du missar hisnande saker som kan berika din tillvaro. Den
ena världen behöver inte utesluta den andra, ta till dig båda.

 

 

 

 

 

Patrik Buckau I KORTHET

ålder: 45 år.

familj: Hustrun Paula,
butikschef på Zara. Två söner,
tio och tolv år.

bor: Abrahamsberg.

gör: Teknisk chef på
Warpin Media.

Årets digitala nyhet:
Markant bättre digitala
assistenter, som exempelvis
Google Assistant, Siri och Alexa.

Gör på fritiden:
Åker skidor utför med familjen.

Motto: Behandla andra som
du själv vill bli behandlad.

Ja tack: Ärtsoppa på torsdagar.

nej tack: Officiella kommers-dagar som Black Friday.

Text och foto: Mia Wibacke Bornberger