26.06.17

Föräldraskapets känslokaos

Föräldraskapets känslokaos

Alla som har eller har haft småbarn känner direkt igen sig i illustratören Teresa Tingbrands sanslöst dråpliga seriestrippar Ett päron till morsa. När Brommaförlaget Ordalaget gav ut dem i bokform sålde böckerna slut på bara några veckor.

Treåringen befinner sig i ett upplösningstillstånd av ilska, fäktar och vrålar vilt vid matbordet. Härdsmältan är nära.Pratbubbla från någon som utanför bilden ropar: ”Vad är det som händer?”  En sliten mamma med påsar under ögonen och håret på ända vänder sig om och konstaterar hålögt: ”Såsen råkade vidröra pastan”.

Teresa Tingbrand målar med osviklig pricksäkerhet upp scener från småbarnslivets många gånger kaotiska tillvaro i sina Ett päron till morsa-strippar. Hon driver med slutkörda föräldrar och bångstyriga barn och gör det med lika mycket kärlek som humor.

– När du ligger där svettig på hallgolvet med en overall i handen och ett ålande skrikande barn bredvid ser du förmodligen inte det komiska. Men den känslomässiga berg- och dalbanan svänger snabbt och några sekunder senare sitter man där och gullar med barnet i knät och då kan man skratta åt alltihop, säger Teresa och fortsätter:

– Kraften i kärleken till sitt barn är så himla stark att jag blir tårögd bara jag pratar om det. Det är fascinerande.

Hon lyfter ner katten Sven-Bertil från matbordet, där han lagt sig ovanpå några trädgårdstidningar, och placerar honom intill vattenskålen på det röd- och vitrutiga köksgolvet. Teresa bor sedan några år med sin familj i det som från början var deras fritidshus på Dalarö. På den högt belägna skogstomten står en nybyggd skaparstudio och där växer Teresas teckningar fram, två i veckan i snitt.

– Jag har min idébank och ritar utifrån den. Men när jag väl sitter vid ritblocket kan jag ändå råka ut för torka. Hur kan det bli något fyndigt av det här? Vissa idéer flyger inte alls lika bra som man trodde och tvärtom. Omslaget till boken, där såsen råkar nudda pastan, är enligt läsarna den mest omtyckta hittills. Jag förstod aldrig att just den skulle slå så stort.

Att förvandla vardagslivet till seriehumor har framgångsrikt gjorts förut.

Martin Kellermans Rocky och Cecilia Torudds Ensamma mamman är några exempel på hyllade serier där upphovs-personen har låtit sitt egna jag, eller delar av det, ha huvudrollen. Teresa Tingbrands seriealter ego är en karikatyr av henne själv som en kutryggig och utschasad mamma med mörka ringar under ögonen och håriga ben. Stoffet till stripparna är i mångt och mycket hämtade ur hennes eget vardagsliv.

– I den här serien måste det finnas något självupplevt, men många av mina idéer får jag också i kontakten med läsarna. Utan dem skulle serien inte finnas, jag lever i ett slags symbios med dem.

Teresa är en cineast av rang och i serien finns det gott om referenser till filmer, till exempel Psycho, The Shining och Sagan om ringen. Som läsare behöver man dock inte ha sett någon av dem för att förstå det komiska. Själva titeln har hon lånat från Ett päron till farsa-filmerna med Chevy Chase.

– Det var precis så jag kände mig i början av föräldraskapet: som en tafflig nybörjare.

Ett päron till morsa är utgiven på Brommaförlaget Ordalaget och är förlagets hittills största succé. Redan under den första veckan efter releasen rusade boken rakt upp i toppen på Bokus försäljningslista.

Den första upplagan på 3 000 exemplar sålde slut på några veckor. Efter en månad trycktes en andra upplaga upp. Ur serien kommer också en kalender för 2018, som börjar säljas till hösten. Stripparna har även letat sig utanför Sveriges gränser, främst till de nordiska länderna.

– Ordalaget var det förlag jag kontaktade först och verkligen ville jobba med. De har mycket humorböcker, fakta, trädgård och barnböcker.

Teresa har tecknat under större delen av sitt liv men det dröjde många år innan illustrationerna togs fram ur byrålådan, delvis på grund av dåligt självförtroende. Men tron på den egna förmågan växte sig starkare och projektet Ett päron till morsa tog form när Teresa var föräldraledig 2013. Till en början lade hon ut sina alster på en relativt anonym blogg och i ett senare skede på Instagram (där hon i skrivande stund har drygt 35 000 följare). Vid årsskiftet lämnade hon jobbet som journalist på Aftonbladet för att satsa på tecknandet och ett frilansliv på heltid.

– Jag befann mig vid en punkt i livet då jag stannade upp och reflekterade och hamnade i de klassiska ”Vad vill jag egentligen göra i livet?”-funderingarna. Både jag och min make ville förändra tillvaron.

– Nu vågar jag mer och nästa dröm är ett barnboksmanus.

 

skarmavbild-2017-06-26-kl-11-24-03

I KREATIVA VERKSTADEN. Teresa Tingbrand ritar i snitt två Ett päron till morsa-alster i veckan hemma i sin skrivarstuga.