15.05.18

Ett annorlunda hälsoarbete

Ett annorlunda hälsoarbete

Genom att ordna speciella temadagar vill Björn Stråby, idrottslärare på Stavsborgsskolan i Älta, få eleverna mer intresserade av sport och hälsa. Vi besökte skolan en förmiddag när en av Stockholms bästa parkourföreningar var där för att lära eleverna hur de smidigast tar sig fram över och under hinder som kantar deras väg.

Debatten om stillasittande barn och ungdomar är välkänt och flera rapporter visar att unga rör sig för lite. Hälsoriskerna av det leder till koncentrationssvårigheter i skolan som i sin tur resulterar i sämre betyg, menar Björn Stråby.
– Det räcker med 30 minuter pulshöjande motion per dag för att få en bättre hälsa som stärker muskler och skelett, ökar syreupptagningsförmågan och cirkulationen i kroppen. En god hälsa leder också till bättre sömn som ökar koncentrationsförmågan i skolan.
På Stavsborgsskolan i Älta har Björn arbetat som idrottslärare för elever i årskurs 8-9 i snart ett halvår. Engagemanget för att få eleverna att röra mer på sig är beundransvärt och något han jobbar målmedvetet med. Och inte bara på de schemalagda idrottstimmarna utan även under rasterna när eleverna sitter stilla framför sina datorer i korridoren. Bland annat drog han igång Klasskampen där elever i årskurs sju till nio skulle utmana varandra klassvis i olika moment.
– En del var att alla i klassen skulle hoppa jämfota från stillastående och sedan lades resultatet ihop. Hur långt eleverna hoppade, om det var två centimeter eller en meter, spelade ingen roll. För mig är målet med idrotten, oavsett om vi hoppar jämfota hopp, kastar frisbee eller spelar amerikansk fotboll, att alla ska inkluderas och tycka att idrott är kul.

Vilken är den största utmaningen för digsom idrottslärare?
– Att få de elever som inte tycker det är roligt med idrott att dyka upp. Men också att få eleverna att våga utmana sig själva och se möjligheterna. Jag brukar säga till eleverna att de ska tänka sig ett blankt papper som man drar en linje över för att få en vänster och en höger sida. Därifrån ska de sen tänka höger istället för vänster, för höger innebär att se positivt på saker och ting medan vänster är det negativa och tråkiga.

Ytterligare ett sätt att väcka elevernas intresse till glädje och rörelse är att ordna speciella temadagar. Denna dag, när jag besöker skolan, har Björn bjudit hit parkourtränaren Albin Wibeck-Hyseini Från Stockholm Sport Academy. Under en förmiddag har Albin instruerat tre klasser i grunderna i parkour. Bland annat har eleverna fått springa uppför en vägg, lärt sig att ta sig över hinder och tränat på hopp och landningar.
– Det är en kul och bra träningsform för att man tränar alla delar av kroppen och får bättre styrka, spänst, koordination och flexibilitet. Dessutom handlar parkour väldigt mycket om mental styrka och att utmana sig själv, säger Albin.

Tre elever som utmanat sig själva denna dag är Alexander Abrahamsson, Linn Stannervik och Melanie Vaudan, Alla är femton år och går i klass 9A.
– Butterflykicken tyckte jag var roligast. Den var svår men det var något helt nytt som jag aldrig hade provat förut, säger Melanie.
– Sen var det kul när vi fick lära oss ett trick som heter step-through där vi skulle ta oss över plintar med hjälp av en hand, säger Linn.
Alla tre tycker om skolans idrott, som de har två timmar i veckan. Speciellt föredrar de bollsporter och spelar dessutom fotboll på fritiden.
– Fotbollsträningen är social och man träffar sina vänner. Sen är den en gemenskap där vi jobbar tillsammans, som vi inte gör på samma sätt i andra ämnen, säger de.

Förmiddagen med parkour börjar lida mot sitt slut och som en sista grej har Albin lovat att göra en uppvisning för skolans samtliga högstadieelever. En efter en droppar de in i gympasalen och sätter sig på låga bänkar runt den bana av plintar, madrasser och bommar som Albin ställt iordning. Albin och Björn ställer sig i mitten och hälsar de förväntansfulla eleverna välkomna. Kort därefter gör Albin sin första framåtvolt utan att sätta händerna i marken. Eleverna brister ut i jubel och applåder.
– Jag är så stolt över mina elever och den här dagen har varit över all förväntan. Idrott är ett känsligt ämne och att göra övningar inför klasskompisarna kan skapa prestationsångest. Därför jobbar vi mycket med självkänslan och självförtroendet här. Självkänslan att våga utmana sig själv och tänka att inget är omöjligt. När de märker att det går boostar det självförtroendet att visa ett hoppmoment för sina klasskompisar.

Vad har du för tips till föräldrar som oroar sig över sina stillasittande barn?
–    Var en förebild och hitta något som både ni och era barn tycker är roligt. En promenad på 20 minuter en gång i veckan räcker. Vi föräldrar har ett stort ansvar att introducera olika aktiviteter till våra barn i tidig ålder. Det handlar om engagemang och tid och våra barn är ju det viktigaste vi har.

 

ska%cc%88rmavbild-2018-05-15-kl-13-36-05

”Målet med idrott är att alla ska tycka att det är kul och jag försöker, oavsett vad vi tar oss för, att lägga det på en nivå som alla klarar av”, säger Björn.

 

 

TEXT och foto: Frida Lenholm