13.01.17

Entreprenören Pernilla Rönnberg

Entreprenören Pernilla Rönnberg

Föräldraledigheten blev ett tillfälle för Pernilla Rönnberg att pausa lite och hon började fundera i nya banor.

Hon hade tidigare arbetat med marknadsföring och varit vd och delägare i ett mindre hudvårdsföretag som senare såldes till ett större bolag, och kände att det fanns behov för ett ekologiskt alternativ på marknaden.

Det har ofta berättats om Estelle & Thild att Pernilla startade företaget när hon insåg att det inte fanns några skonsamma och miljövänliga alternativ till hennes nyfödda dotter. Men det är inte helt sant, säger Pernilla.

– Det är lite överdrivet att jag ville skapa något till min egen dotter. Ett mål för mig var och är visserligen att bidra till en bättre värld för mina barn att växa upp i, men jag hade redan från början mer uttänkta ambitioner. Parallellt med mammaledigheten läste jag en Executive MBA på Handels och med min bakgrund visste jag ganska mycket om varumärkesarbete och dessutom om själva produktionen. Så även om tanken på ekologiska hudvårdsprodukter tog fastare form när jag var mammaledig var det inte så att jag själv stod hemma i köket och rörde ihop något, säger Pernilla och skrattar.

– Det handlade om att jag ville starta och bygga ett företag med hållbarhet i fokus. Jag ville kunna stå för produkterna fullt ut.

Under sina studier på Handels skissade Pernilla på en affärsplan och sedan gick hon snabbt från ord till handling.

– Mitt mål var hela tiden att så många som möjligt skulle kunna få ta del av produkterna och därför inriktade jag mig direkt på de stora kedjorna. Jag fick ganska snabbt in produkter på den största kedjan och på apoteken. Jag lyckades också sälja in innan vi hade börjat producera så mycket, så jag slapp ha en massa i lager.

När Estelle & Thild grundades 2007 var marknaden för ekologiska hudvårdsprodukter ännu ganska omogen. Idag är bilden en annan och företaget omsätter drygt 40 miljoner kronor och har sina produkter i över 1 000 butiker i Europa och Asien. Företaget har växt snabbt och Pernilla har fortsatt höga mål, men hon ser också att man inte heller får gå för snabbt fram. Alla delar i företaget måste hänga med.

– Jag hoppas att vi kan ta positioner och marknadsandelar på flera internationella marknader framöver. Vi har etablerat oss i nya länder och det är roligt, men vi försöker växa i en takt som gör att vi hinner med. Det är en utmaning men det har alltid varit viktigt för mig att leverera och att hålla vad jag lovar.

Affärsidén är att erbjuda högkvalitativa hudvårdsprodukter, hållbart tillverkade med miljövänliga ingredienser. Konsumenter ska kunna handla hudvård med relativt gott samvete. Estelle & Thilds produkter innehåller enbart bioaktiva ingredienser och exklusiva råmaterial och de är även miljöcertifierade av EcoCert. Pernilla tror på att konsumera medvetet och med måtta.

– Vi lever i en värld där vi kommer fortsätta att konsumera. Men om man har möjlighet, tycker jag att man ska välja ekologiskt och hållbart. Och satsa på kvalitet, saker som håller länge, istället för billiga slit-och-släng-produkter. Att göra det leder i sig till bättre hållbarhet, eftersom ens konsumtion minskar.

Att driva eget kan vara svårt att kombinera med familjeliv och så är det även för Pernilla.

Numera försöker hon att inte jobba så mycket, men Pernilla erkänner villigt att även om hon inte sitter framför datorn, så poppar tankar som har med företaget att göra upp i huvudet emellanåt. Hon tycker ändå att hon lyckas väl med att ha tid för barnen och med familjeumgänget. Det som främst blir lidande är det sociala livet utanför familjen.

– Jag skulle vilja ha mer tid för mina vänner och mer tid till att ta hand om mig själv. Jobbet och familjen tar nästan all tid. Vi har hjälp hemma och min mamma, som numera är pensionär, ställer också upp. Får jag tid över ger jag mig kanske ut och springer, eller så går jag bara ut i naturen. Det är något som jag uppskattar mer och mer, faktiskt. Att bara vara ute i det gröna som finns runt knuten.

Pernilla bor på södra Lidingö, där hon också växte upp. Hon trivdes bra, även om hon minns att ön kändes lite isolerad under de senare tonåren. Som förälder tycker hon däremot att Lidingö är en skön och trygg miljö att växa upp i och hon uppskattar närheten till skog och hav mycket. Samtidigt kan hon ibland ångra att hon inte har bott en längre tid någon annanstans än på Lidingö och Östermalm.

– Jag har aldrig provat på att bo utomlands förutom en kort tid i New York under studietiden. Ibland känns det som att jag har rört mig i lite för snäva cirklar på Östermalm och Lidingö. Det kunde ju vara kul att prova något helt annat. Vi skulle ju till exempel kunna flytta till USA om vi skulle lansera företaget där. Det kommer nog inte bli av, för barnen har hunnit bli ganska stora och har sina vänner här. Men jag stänger inte den dörren helt. Det hävdas ibland att olika mirakel-krämer skulle kunna hindra åldrande, men det är inget Estelle & Thild påstår i sin marknadsföring. Helt enkelt för att det inte stämmer.

– Inom branschen har det ofta lovats mer än man kan hålla. Vi kan inte trolla bort rynkor med en kräm och inte stoppa åldrande, även om jag själv också gärna skulle vilja det. Och gärna stoppa tiden ibland. Jag har det så bra, med en underbar familj, egen verksamhet och produkter jag kan stå för. Jag glömmer ibland hur fantastiskt det är att kunna göra det.