11.07.17

En ljus idé

En ljus idé

När Charlotte Lusiaks man tröttnade på alla hennes överblivna doftljusbehållare blev det startskottet för en nyskapande produkt. Utan att veta något om parfymer, ljustillverkning eller detaljhandel bestämde sig Charlotte för att göra slag i saken och startade Candelize tillsammans med före detta kollegan Elsa Andrén. Och de tillverkar allt själva, i en liten fabrikslokal i Gåshaga.

De bästa idéerna är ofta de till synes enkla. Tänker man ”Varför har ingen kommit på det förut?” är man säkert något bra på spåret. En sådan idé fick Charlotte Lusiak sommaren 2015. När vi ses hemma hos Charlotte i Sticklinge, berättar hon att det var här hemma i köket allt började. Hon hade länge älskat doftljus – helst av den mer exklusiva typen  och hade ”sjukt mycket doftljus” hemma. Men hon tyckte att det kändes miljöovänligt och slösaktigt att slänga de snygga behållarna efter att vaxet var slut och sparade dem därför. Vissa av dem användes som förvaring för till exempel pennor eller sminkattiraljer. Till slut tröttnade Charlottes man på alla burkar som han tyckte stod och skräpade överallt.

– Tony ställde upp mina 28 tomma doft-ljusbehållare, som jag hade pennor eller kanske en sminkborste i, på rad och krävde att de skulle bort. Han sa: ”Varför köper du inte bara en refill, som med badrumst-vålen?”

Charlotte tyckte att det kändes som en logisk lösning, men kände inte till några refiller. Hon gjorde efterforskningar och upptäckte att det inte fanns någonstans i hela världen. När Tony, som enligt Charlotte är lite av en Oppfinnar-Jocke, hörde det började han genast laborera med olika vaxer hemma i deras kök. Charlotte och Elsa Andrén anslöt och i flera månaders tid stod de tre tillsammans och testade olika varianter. När de till slut hittade rätt lösning bestämde sig Charlotte och Elsa för att satsa. Och de gick grundligt till väga.

– Vi testade säkert 50 vaxsorter och 100 olika vekar, åkte på parfymkurs i Grasse i Frankrike, besökte fabriker som tillverkar doftljus. Vi gjorde också noggranna marknadsundersökningar för att kolla av att det verkligen fanns ett behov – att det inte bara var vi som sparade doftljusbehållare och inte riktigt visste vad vi skulle göra med dem, säger Charlotte.

Det visade sig att det verkade finnas ett genuint behov. Nu återstår det svåraste: att få människor att byta beteende.

– Det är något av det svåraste man kan göra. Det gäller att få dem att prova den där första gången. Målgruppen vi tänker oss är väldigt kräsen och har ont om tid, så det måste vara sjukt enkelt att göra. Vi utgick från Elsa, för hon är världens lataste!

– Inte lat, bekväm, säger Elsa Andrén och skrattar. Hon fortsätter:
– Enkelhet har varit vårt ledord när det gäller själva produkten. Den ska vara lätt att använda och processen ska innehålla så få steg som möjligt.

Det går inte att ta patent på processen, men än så länge saknas det en fullfjädrad konkurrent på marknaden. Charlotte räknar dock med att de inte kommer att för-bli ensamma.

– Förr eller senare kommer vi att få konkurrens. Men det kommer också att ge draghjälp till att förändra beteendet att bara köpa färdiga doftljus, som sedan får slängas. Vi ligger bra med i tiden, med gör-det-själv-trenden och hållbarhetstänket. Folk vill konsumera och ha det fint och trivsamt hemma, men samtidigt konsu-mera hållbart.

Första kollektionen döptes till Toni, efter Charlottes man, som hade haft en så avgörande betydelse för företagets tillblivelse. Och det började bra: Candelize lanserades på designmässan Formex i början av 2016 och fick direkt bra respons. Redan första dagen plockade TV4:s Nyhetsmorgon ut dem som en av de fem mest intressanta nyheterna på mässan. De blev också uttagna som en av representanterna för skandinavisk design på välkända modemässan Pitti Uomo. Charlotte berättar att det kändes skönt, för då visste de att de var på rätt väg. Ett ännu större kvitto på det var när designföretaget Skultuna visade intresse
för ett samarbete.

– Att de ville samarbeta med oss var ett bevis för den höga kvaliteten på våra råvar-or. Även om de är billigare att köpa än vanliga traditionella doftljus är det verkligen exklusiva och påkostade produkter.

Idag kan man köpa två av Candelize dofter i Skultunabehållare och snart utökas samarbetet med ytterligare två. Även detaljhandeln har insett idéns sprängkraft och produktens kvalitet och Candelize finns idag representerade på till exempel NK, Åhléns City, Posh Living, Room och Sara-cecilia på Lidingö. Det har gått snabbt sedan lanseringen för ett år sedan.

Men trots att beställningarna hela tiden ökar har Charlotte bestämt sig för att behålla produktionen i Sverige, närmare bestämt i Gåshaga. Hon beskriver sig som lite av en kontrollmänniska och hon tycker därför att det är skönt att kunna övervaka varje del i produktionen. Och närheten till fabriken gör familjelogistiken enklare.

– Det har varit helt avgörande för mig att kunna ha allt samlat på Lidingö. Nu har jag kunnat laga middag hemma och sedan åka till kontoret eller lagret och jobba några timmar till på kvällen. Mina barn är visserligen ganska stora och klarar sig bra själva, men jag hade aldrig fått ihop vardagen annars.

Att driva ett eget litet företag ställer förstås sina egna krav. Som för många andra småföretagare flyter arbete och fritid ihop och det tar tid innan verksamheten bär sig.

– Vi och barnen har fått göra avkall på många saker. När andra kanske åker på exklusiva resor stannar vi hemma. Å andra sidan kan de till exempel lätt ta sig från skolan till kontoret och sitta där och plugga medan jag jobbar. De känner nog också en stor stolthet när de ser vår produkt på NK, hemma hos någon kompis eller någon annanstans. Jag tänker också att det fostrar dem. De har ju ändå fått mycket serverat och jag tycker faktiskt att det är bra att de med egna ögon får se att vi får jobba hårt för det här, att om det är något man vill uppnå så får man jobba hårt för det.

Barnen får också hjälpa till i arbetet och även Charlottes föräldrar drar ett stort strå till stacken genom att packa de olika beståndsdelarna till veken.

På sikt kommer Candelize att erbjuda ett större antal olika behållare och flera dofter, så att kunderna själva kan kombinera olika varianter. Dessutom kommer det att bli fler samarbeten och även egna produkter, som inte är doftljus. Charlotte är trygg i förvissningen om att doftljusrefiller är framtiden.

– Vanliga doftljus är förlegade. Om fem år kommer nästan ingen att köpa sådana längre, tror jag. Varför skulle man, när man kan köpa något som är billigare, har bättre beståndsdelar, är bättre för miljön och ger större valfrihet?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
skarmavbild-2017-07-11-kl-11-51-56

Charlotte Lusiak I KORTHET

F.d. sjukampare som flyttade till Lidingö för att gå på friidrottsgymnasium här.
Tävlingsmänniska som lärt sig att man måste förlora ibland för att njuta av vinsterna.

Född: 1976.

Bor: Lidingö.

Familj: Man: Uppfinnar-Tony.

Barn: Stella 12 år och Julia 15 år. Hund: Ridgebacken Wilma.

Aktuell: Lansering av två nya dofter och en helt ny produkt till sortimentet.
Gör också första testleveranserna till New York i USA.

Gör: Grundare av och VD för Candelize.

Intressen: Att hänga med kidsen så mycket jag bara kan…
och de vill… All typ av sport, resor och att göra om hemma, om det nu räknas som ett intresse.

Förebild: Har inte en förebild utan snarare en handfull människor som jag respekterar och inspireras av.Allt från nära vänner till f.d. chefer
och stjärnor som Zlatan. Gemensamt för alla är att de inte bryr sig om vad som förväntas av dem utan går sin egna väg,
har stort mod, stort hjärta och aldrig ger upp.

Motto: Play hard or go home.

Oväntad talang: Jag är bra på att rimma.

Ja tack: Ärlighet.

Nej tack: Skitsnack…och folk som äter på tunnelbanan.

Favoritplatser på Lidingö: Mitt hem och patisseriet.