12.04.17

Business på hjul

Business på hjul

Han var först ut med dubbeldäckarna som körde runt turister i Stockholm på 1990-talet. Sedan i höstas är bussentreprenören Johan Ekman med
och driver den nya transferlinjen med elbussar mellan Bromma flygplats och Arenastaden i Solna.

Historien om Johan Ekman och hans fascination för bussar börjar redan på 1970-
talet, närmare bestämt vid Karlaplan, där han växte upp. Ingen av föräldrarna hade körkort och när familjen skulle någonstans blev det med buss, ofta inom staden men framför allt på långresorna som gick till släktingarna i Skellefteå och Kalmar. Johan kunde som barn sitta vid sitt fönster i timmar och beundra de stora röda fordonen där de passerade förbi nere på gatan.

– Det var på den tiden då bland annat 67:an rullade förbi på Östermalm, en linje som nu är tillbaka. Jag lärde mig alla avgångstider, vad chaufförerna hette och alla bussmodeller, säger han leende.

– Min mamma ville alltid att jag skulle bli något, ”åtminstone pilot”. Att mitt intresse skulle leda till att jag först blev chaufför och sedan entreprenör i den här branschen var nog inte riktigt vad hon hade tänkt sig, säger Johan Ekman.

I höstas startade han, i samarbete med Björks buss och flygbolaget BRA, den nya elbusslinjen mellan Bromma flygplats och Arenastaden.

– Det finns många företagare i den här staden där de anställda är långpendlare. Arenastaden växer och den här linjen är ett sätt att möta företagare och affärsresenärer som vill ha ett miljövänligt och billigt alternativ att ta sig till och från flygplatsen på. Och det är självklart långt mycket bättre för miljön att köra 30 personer i en och samma buss än i 30 olika taxibilar, säger Johan Ekman.

I dag går bussarna två gånger i timmen hela dagen mellan åtta på morgonen till sex på kvällen. Målet är dubbelt så många turer, det vill säga varje kvart.

Men det har inte varit helt okomplicerat att öppna den nya linjen. Då elbussarna är privatägda fick de till en början inte använda Swedavias laddningsstation vid flygplatsen, utan var hänvisade till den egna anläggningen i Frihamnen, som företaget självt bekostat.

– I och med att vi kör en kommersiell linje så har vi inte alltid samma rättigheter, dock samma skyldigheter, som icke-kom-mersiell trafik. Jag begär inte att någon annan ska betala det jag tankar i mina bussar, men det tråkiga var att jag var tvungen att själv bygga infrastrukturen, alltså själva laddningsstationerna för mina elbussar, vilket kändes kontraproduktivt när det redan fanns befintliga på plats. Numera får vi använda Swedavias laddningsstation, men växlingen mot grön energi går tyvärr alldeles för långsamt i Stockholm, säger Johan Ekman.

Idag består hans rullande affärer av två företag, EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class. Det första vänder sig främst till företag som hyr bussar för exempelvis kick offer, företagsresor och konferenser. Det andra arrangerar skräddarsydda resor till jordens alla hörn, från Lofoten i norr till Sydafrika i söder, dit resorna självklart sker med buss i den mån det är möjligt. Och om det krävs hoppar Johan Ekman själv in och agerar chaufför, och han åker ofta med på resor i egenskap av ciceron.

– Hos oss är bussresan en del av upplevelsen och kvalitet går alltid före kvantitet. Det handlar om allt ifrån riktigt bekväma stolar till suverän mat och vinprovning ombord till duktiga reseledare som vet allt om destinationen. Jag vill kunna visa dem som säger ’aldrig mera buss’ att det tvärt-om är ett alldeles förträffligt sätt att resa.